SP: investeren in Airport Eelde onverstandig

22 november 2016

SP: investeren in Airport Eelde onverstandig

De SP in de Provinciale Staten van Groningen vindt het onverstandig dat er opnieuw miljoenen publiek geld wordt geïnvesteerd in Airport Eelde. Afgelopen woensdag werd bekend dat de gemeenten en provincies die aandeelhouder zijn van het vliegveld instemmen met opnieuw een forse investering. De SP ziet geen toekomst voor Airport Eelde en is het niet eens met het besluit van het college.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

“We vinden als SP deze keuze van de provincie onverstandig. Wij geloven niet dat dit geld ervoor gaat zorgen dat het vliegveld wordt gered en het is zeker niet onze keuze om nu zoveel geld te investeren. We hebben met onze coalitiegenoten bij de vorming van dit college afgesproken dat er geen extra geld meer naar Aiport Eelde zou gaan. Daar hebben we toen over onderhandeld.

Dat andere partijen daar nu wel voor kiezen betekent dat we op er opnieuw uit moest komen met elkaar. Dat is gelukt in dat er naast het geld voor Eelde ook 5 miljoen extra wordt vrijgemaakt voor zorg in Groningen. Dat is hard nodig.”

De SP is altijd kritisch geweest over het verder investeren in Airport Eelde. Al meerdere malen bleek een forse investering van publiek geld nodig om het vliegveld open te houden.