23 november 2016

Foto: SP Groningen
De Eems is niet langer in beeld als locatie om afvalwater van de oliewinning in Drenthe te lozen. “Het is goed dat Henk Kamp nu in ieder geval beseft dat je dit probleem niet ook in Groningen moet lozen” zegt SP fractievoorzitter Sandra Beckerman. Kamp kwam tot dit inzicht nadat veel Groningers hadden laten weten woedend te worden van de plannen. In het voorjaar voerde de SP met Groningers actie tegen de plannen voor afvalwaterlozing.

Sandra Beckerman:

“Het lef van Kamp en de NAM om, na en naast alle ellende door de gaswinning, Groningen ook weer te overwegen om afvalwater te lozen maakten ons ziedend. Groningen is geen afvalputje. Daarom kwamen we met Groningers in actie. In plaats van mijn verjaardag heb ik een afscheidsfeestje voor de NAM georganiseerd.

Wij stonden met een spandoek met de tekst: De Eems is van ons, NAM rot op! En confetti slingers en ballonnen bij de Eems. Dat verzet heeft zin gehad. De Eems blijft van ons, er wordt niet op geloosd.”

Het niet langer zien van de Eems als putje om afvalwater te lozen laat zien dat terugvechten helpt. Beckerman:

"Het is voor Groningen een mooi succesje. We hebben nog veel meer successen nodig."

Foto: SP Groningen