Niet-realistische opgave versterking moet gevolgen hebben voor gaswinning

12 december 2016

Niet-realistische opgave versterking moet gevolgen hebben voor gaswinning

Een groot aantal partijen in Provinciale Staten vindt dat de minister het winningsbesluit voor de gaswinning opnieuw moet overwegen en dat er zo snel mogelijk duidelijkheid moet komen over het aantal te versterken huizen.

Vorige week kwam naar buiten dat zonder uitzondering alle 1450 woningen die zijn onderzocht door de Nationaal Coördinator moeten worden versterkt. Aanstaande woensdag dienen daarom de partijen op initiatief van de SP gezamenlijk een motie in waarmee de provincie druk legt op het kabinet om duidelijkheid te scheppen en de gaswinning te verlagen.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

“De versterking van huizen duurt veel te lang. Mensen blijken nu tot wel tien jaar in onzekerheid te kunnen zitten over de versterking van hun huis. Daar zijn we als partijen erg van geschrokken. De minister gaat er nog steeds vanuit dat binnen vijf jaar de huizen in Groningen versterkt kunnen worden en heeft daar zijn winningsplan op gebaseerd. Dat blijkt nu totaal onmogelijk.

We moeten zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen over binnen welke termijn de versterkingsoperatie wel kan worden afgerond. Daarnaast vinden we als Groningse partijen dat dit nieuws ook gevolgen moet hebben voor het winningsplan en het niveau van gaswinning.”

SP, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Groninger Belang, Partij voor de Dieren en Partij voor het Noorden hebben hun steun al toegezegd.