Jan Hein Mastenbroek uit Provinciale Staten; Agnes Bakker erin

7 juli 2021

Jan Hein Mastenbroek uit Provinciale Staten; Agnes Bakker erin

Foto: SP

Na tien jaar neemt SP-fractievoorzitter Jan Hein Mastenbroek afscheid van de Groninger Provinciale Staten. Na het zomerreces zal Agnes Bakker zijn plaats innemen. Henk Hensen wordt de nieuwe fractievoorzitter.

Jan Hein Mastenbroek was fractievoorzitter sinds het vertrek van Sandra Beckerman naar de Tweede Kamer. Hij kijkt met genoegen terug op de periode in de Staten: “Toen ik begon was de SP de grootste oppositiepartij. Daarna hebben wij vier jaar in het college gezeten en inmiddels zijn we weer terug in de oppositie. Al die tijd hebben wij geprobeerd om te blijven luisteren naar de inwoners van Groningen en voor hen op te komen. De tijd in de Statenzaal was leuk, de tijd in de Provincie nog veel leuker.” Recent werd Mastenbroek twee keer vader, aan welke rol hij meer tijd wil kunnen besteden.

Agnes Bakker is bekend in de Groningse wereld van natuur, milieu, kunst en cultuur en vooral van de actie ‘Breien voor Groningen’ samen met Milieudefensie. Bakker: “Ik verbind graag mensen op een creatieve manier en creëer daarmee beweging. Omdat ik mij grote zorgen maak over de verbinding tussen de politiek en de inwoners van onze prachtige provincie, wil ik ook in het provinciehuis de signalen uit de maatschappij nadrukkelijk laten klinken zodat Groningers meer zeggenschap krijgen over hun eigen leefomgeving.”

Het Pekelder Statenlid Henk Hensen zal de rol van fractievoorzitter gaan vervullen. Hensen: “Wij zullen als fractie de ervaring van Jan Hein missen, maar krijgen met Agnes ook weer nieuwe energie om nog meer op straat aanwezig te zijn en met goede alternatieven te blijven komen. In de aanloop naar de Statenverkiezingen van 2023 zullen wij alles op alles zetten om weer de grootste partij van Groningen te worden en zo in een college weer het verschil te kunnen maken.

De SP fractie is met vier zetels op dit moment de grootste oppositiefractie in de Staten van Groningen. Naast Hensen en Bakker, bestaat de fractie na de zomer uit Joke Lesman en Kees Frenay.

Reactie toevoegen