Nationale Ombudsman in Provinciehuis: "Pak dit als crisis aan en niet als versnippering".

21 april 2022

Op woensdag 20 april waren de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en Strategisch adviseur bij Nationale ombudsman Jos van de Wiel digitaal aanwezig bij een infosessie met de Staten over het rapport "Verscheurd vertrouwen".

Van Zutphen: "Een van de belangrijkste dingen uit dat rapport is voor mij het veranderen van de spelregels terwijl het spel gespeeld wordt! Dat is heel frustrerend en funest voor het vertrouwen van Groningers."

Hij deed het volgende pleidooi: "1) Dat wat we mensen hebben beloofd gaan we niet meer veranderen. Mensen krijgen waar ze aanpraak op mochten maken. 2) We voorkomen in de toekomst dat we dat wat we mensen beloven naar beneden moeten bijstellen want dat zorgt voor wantrouwen" aldus de Nationale Ombudsman.

SP'er Agnes Bakker vroeg de Ombudsman tijdens de sessie ook naar de crisisaanpak.

Bakker: "U pleit altijd voor de crisisaanpak. De SP is hier ook voorstander van. Maar waarom zien de beslissers dit nu toch niet als crisis?!"

De nationale ombudsman geeft aan dit ook niet te snappen. Want zowel hij als het Sodm spreekt over een crisisaanpak. Van Zutphen: "Eens zal dit kwartje toch moeten vallen. Ik hoop dat het nu snel valt en daarom moeten we met z'n allen ervoor zorgen dat die ene staatssecretaris er nu toch echt voor gaat kiezen om stappen te maken etc. Maar ik kan dat niet afdwingen, alleen maar zeggen.Pak dit aan als crisis en niet als versnippering."

Het hele geprek duurde ongeveer een uur en is via deze link te bekijken:

Stateninformatiedag 20-04-2022 Provincie Groningen

( Bij punt 2)