SP blijft strijden voor de belangen van alle inwoners.

24 april 2023

SP blijft strijden voor de belangen van alle inwoners.

''Wij zullen als SP altijd blijven strijden voor de belangen van alle inwoners.'' Dat zei Agnes Bakker op 17 april tijdens het debat naar aanleiding van het verslag van de informateur.

''Dat doen we zoals afgelopen jaren samen met inwoners van Groningen. Niet alleen in de Staten maar ook door het samenbrengen van mensen via de straten om zo verandering af te dwingen. Wij hopen dat met een nieuwe coalitie we echt gaan luisteren naar onze inwoners en we voorkomen dat het Dagblad van het Noorden, eigenlijk doet wat wij zouden moeten doen; een rondje maken door de provincie om op te halen hoe de ereschuld moet worden ingelost en dat we een college krijgen die er voor gaat liggen, wanneer onze commissaris denkt dat hij dat zonder input van inwoners en volksvertegenwoordigers zelfstandig naar Den Haag kan afreizen om te vertellen wat Groningen wil.''

Bakker stelde vragen aan de BBB over de beoogde zesde gedeputeerde, maar ook of de BBB de zoutwinning en de gestapelde mijnbouw als onderdeel van hun hoofdlijnen ziet.Hoe willen ze het vak als volkvertegenwoordiger weer in ere herstellen zoals in het verslag van de informateur staat?

''De SP zal zich altijd blijven verzetten tegen een systeem waarin het kapitalisme en neoliberalisme centraal staan, waar winst boven mensen gaat, waar verdeel en heers ontstaat en de zeggenschap over velen bij enkelen ligt. We zien de afgelopen tijd dat het ophemelen van het neoliberalisme op z’n eind is, maar we zijn er nog lang niet. Het neoliberaal denken zit in de haarvaten van ons hele systeem. Wij zouden dan ook graag zien dat in een hoofdlijnenakkoord we onze inwoners echt centraal gaan zetten, mensen boven geld gaan.''