Succes in de staten. Voorstel SP natuur voorop overgenomen!

13 september 2023

Succes in de staten. Voorstel SP natuur voorop overgenomen!

Foto: SP

Tijdens de Statencommissie vergadering van 13 september heeft de SP een radicaal voorstel gepresenteerd om de natuur te beschermen bij bouwprojecten in NNN Natuurgebieden.

Het voorstel, dat met steun werd ontvangen door meerdere partijen, draait het traditionele proces om: Eerst compenseren en dan pas de werkzaamheden uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de aanleg van een nieuwe weg. Hiermee wordt gewaarborgd dat er geen kostbare natuur verloren gaat. Het voorstel komt als reactie op een kritisch rapport van de Noordelijke Rekenkamer, waaruit bleek dat nieuwe natuur vaak te laat of helemaal niet tot stand komt bij projecten in NNN natuurgebieden. Om deze zorgwekkende trend om te buigen, pleit de SP voor een vernieuwde aanpak.

Gedeputeerde Emmens, verantwoordelijk voor natuur, toonde zich eveneens enthousiast over het voorstel. Hij heeft toegezegd dit principe als essentiële voorwaarde op te nemen in toekomstige vergunningen.

Fenna Feenstra, SP-statenlid: “Investeren in een gezonde natuur is investeren in een toekomstbestendige gezonde leefomgeving voor ommeland en stad. Een frisse groene omgeving zorgt voor een beter welbevinden, betere wateropvang en voorkomt hittestress. Natuur is van belang voor ons allemaal. Gezond water houdt de natuur, de voedselproductie en de mens gezond. Gezonde lucht laat ons langer gezond leven. Wij zijn blij met de toezegging van de gedeputeerde Emmens. Op deze manier kunnen belangrijke projecten doorgaan en zorgen we voor echt behoud van de natuur. “