h
Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

6. Verkeer en Vervoer

De afgelopen jaren is er gewerkt aan een basisnet voor het busvervoer. Dat net blijft ook de komende jaren volledig beschikbaar. Ook de overige bestaande lijnen moeten behouden blijven. Van het steeds weer schrappen van dunne lijnen kan geen sprake meer zijn: goed OV is essentieel voor plattelandskernen en stadswijken. Betaalde chauffeurs mogen niet vervangen worden door vrijwilligers. De SP wil het gebruik van het OV en de fiets stimuleren. Maatregelen die leiden tot meer gebruik van het OV en de fiets kunnen rekenen op steun van de SP. Wij willen de mogelijkheden voor het aanbieden van gratis OV in de daluren onderzoeken.

De bouw van de ringweg Zuid dient per direct te worden stilgelegd. Er moet eerst nader onderzoek komen of de weg veilig kan worden gerealiseerd volgens het vastgelegde tracé en, zo ja, op welke wijze. Ook wordt gekeken of dit kan binnen het beschikbare budget. Bij dit onderzoek dienen onafhankelijke deskundigen te worden betrokken. Het project wordt pas weer hervat als dit onderzoek tot een positieve conclusie leidt. De Duitse hoofdaannemers die leidend zijn in het consortium Herepoort dienen zich garant te stellen voor de realisatie voor het overeengekomen bedrag.

 

ONZE VOORSTELLEN:

OPENBAAR VERVOER

  1. De bereikbaarheid van het landelijk gebied dient te worden gegarandeerd. Alle dorpen, middelbare scholen, HBO- en universiteitslocaties en zorginstellingen moeten via een dekkend netwerk met het OV bereikbaar zijn en blijven. Waar de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen onvoldoende zijn om het gewenste voorzieningenniveau op peil te houden, moet de provincie hiervoor middelen beschikbaar stellen.
  2. Ook voor bewoners die niet door het Basisnet worden bediend moet betaalbaar vervoer beschikbaar zijn. De tarievenstructuur zoals die nu is ontwikkeld voor de aanvullende HUB-taxi’s zal moeten worden aangepast. OV-kaarten voor studenten dienen ook voor HUB-taxi’s geldig te zijn. Voor reizen met de HUB-taxi’s moet kunnen worden betaald met de standaard OV-kaart en met pin.
  3. De SP vindt het onacceptabel dat bij het OV wordt teruggevallen op het inzetten van vrijwilligers. Ook voor het kleinschalige vervoer dienen kwaliteitseisen te worden gesteld; het verzorgen van dit soort ritten geldt als regulier en dus betaald werk.
  4. De provincie Groningen kiest voor een eigen vervoersbedrijf, bij voorkeur samen met Drenthe en Friesland.
  5. Het OV is voor veel inwoners te duur. Gestart moet worden met experimenten voor gratis OV op bepaalde tijden aan bepaalde groepen, bijvoorbeeld ouderen. Onderzocht moet worden of in de daluren gratis OV voor iedereen haalbaar is in ons Groningen.
  6. De spoorverbinding naar Veendam moet worden doorgetrokken naar Stadskanaal en naar Emmen. De SP is tegen het sluiten van bestaande treinstations. Station Sappemeer Oost moet openblijven.
  7. De SP zet zich in voor het realiseren van een snelle treinverbinding vanuit de randstad via Heerenveen naar Groningen. Een tweede verbinding (naast Meppel-Zwolle) is van groot belang voor de spoorverbinding tussen het Noorden en de rest van Nederland. Op langere termijn kan gewerkt worden aan de verbinding richting Bremen en Hamburg.
  8. De SP wil dat werk wordt gemaakt van verdere elektrificatie van het regionale spoornet. Onderzoek naar andere mogelijkheden om de spoorverbindingen energiezuiniger en schoner te maken moet worden gecontinueerd en uitgebreid.
  9. Werknemers en reizigers moeten zich veilig voelen. De sociale veiligheid in het OV en op haltes en stations moet daarom worden verbeterd, bijvoorbeeld door verlichte haltes en voldoende personeel.

 

VERKEER

  1. Goederenverkeer moet veel meer dan nu over water en spoor gaan, zodat de overlast van vrachtverkeer kan worden beperkt. De zeesluizen bij Delfzijl moeten toegankelijk gemaakt voor de grotere vrachtschepen.
  2. De SP zal zich blijven verzetten tegen overheidssteun voor exploitatie of investeringen van het vliegveld Eelde. Wanneer het vliegveld niet zelf rendabel kan zijn, moet het bedrijfsleven de tekorten aanvullen.
  3. Bij de aanleg van de zuidelijke ringweg in de stad Groningen mogen geen concessies gedaan worden aan de veiligheid en moet de overlast voor omliggende stadswijken zoveel mogelijk beperkt worden. Voorlopig moet de aanleg stilgelegd worden, met uitzondering van werkzaamheden waar geen discussie over is. Pas als uit onafhankelijk onderzoek van deskundigen blijkt dat de aanleg en in gebruik name veilig en zonder onverantwoorde overlast mogelijk is, mag de bouw hervat worden. De Duitse bouwers die deelnemen in Combinatie Herepoort moeten garanties afgeven waar Herepoort niet in staat is om dat te doen.
  4. De aanleg van de westelijke rondweg wordt voorlopig uitgesteld. De komende jaren dienen andere alternatieven te worden onderzocht, rekening houdend met verbetering van de verkeerscirculatie in de groeiende noordelijke en westelijke stadswijken. Bij het onderzoeken van dergelijke alternatieven wordt ook bij de ontsluiting van Westerkwartier nadrukkelijk rekening gehouden met de mogelijke negatieve effecten op de natuur.
  5. Verdere verdubbeling van de N33 van Zuidbroek naar de Eemshaven is gewenst.
  6. Het onderhoud van het provinciale wegennet dient zodanig te zijn dat ons Groningen beter scoort dan het landelijke gemiddelde.
  7. Het fietspadennetwerk moet verder worden uitgebreid en verbeterd. Dit geldt zowel voor verdere uitbreiding van het fietspaden-plusnetwerk als voor de overige fietspaden.

U bent hier