Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

Speerpunten

Groningen is een trotse provincie. Ondanks alles wat we te verduren hebben gekregen staan we fier overeind. Standvastig en vastberaden. Wij zijn tot het uiterste uitgedaagd door mensen met te veel macht en centen. Ze hebben ons gekrenkt en gekwetst. Ze pompten de grond onder onze voeten vandaan, ze keken weg toen onze zekerheid verdween en pakten onze zeggenschap af toen wij die het hardste nodig hadden. Maar ze hebben daarbij buiten onze wilskracht en veerkracht gerekend. Buiten het feit dat we in Groningen altijd één keer meer opstaan dan ze ons tot vallen brengen. Dat solidariteit en noaberschap geen achterhaalde begrippen zijn. Niet hier. Niet in ons Groningen.

De SP is een bondgenoot van alle stoere en dappere Groningers die zich inzetten voor een stevige, sociale en solidaire samenleving. In Stad en ommeland. Wij verkiezen rechtvaardigheid boven radeloosheid. Mensen boven multinationals. Groningse daadkracht boven Haagse praatjes. Wij kiezen voor elkaar. Wij kiezen voor ons Groningen.

Dit programma bevat onze ideeën voor Groningen. Het komt voort uit onze analyses van de samenleving, onze alternatieven voor het rauwe kapitalisme en ons activisme samen met mensen. Van Baflo tot Bourtange en van Pekela tot Paddepoel. Aan dit programma hebben veel Groningers hun bijdrage geleverd. Wij bedanken hen voor hun tomeloze energie, hun onverzettelijkheid, en hun niet aflatende liefde voor deze provincie. Het enige dat we onomwonden kunnen beloven is dat als we samen opstaan, er niets onmogelijk is. Samen strijden wij voor ons Groningen.

De komende jaren gaat de strijd vooral over:

• Een mooie leefbare provincie met goede en bereikbare voorzieningen.
  • Een veilig Groningen. Daarom moet de gaswinning zo snel mogelijk omlaag en mag het schadeherstel en de versterking van huizen niet langer worden gefrustreerd.
  • Een sterke economie. Er moet werk zijn voor iedereen.
  • Een Groningen waar iedereen meetelt, meepraat, maar vooral meebepaalt.

Groningen en de Groningers hebben de afgelopen tientallen jaren veel bijgedragen aan de welvaart van geheel Nederland met de levering en de verdiensten van het aardgas. De SP vindt het de hoogste tijd dat Nederland Groningen en de Groningers krachtig ondersteunt in het realiseren van nieuw perspectief door Groningen te ontwikkelen. Dat gaat nadrukkelijk verder dan het herstellen en voorkomen van schade door de aardgaswinning. Dit nieuwe perspectief wordt door het Rijk mogelijk gemaakt met een miljardenfonds. Daarin hoort meer dan de al toegezegde 1 miljard euro.

Uiteraard is er in dit programma ook ruimte voor andere provinciale zaken. Zoveel mogelijk van dit programma willen we na 20 maart 2019 tot werkelijkheid maken. Daarbij zal iedereen die zich met ons wil inzetten voor een Groningen waar trots en rechtvaardigheid voorop staan, onze bondgenoot zijn. Eenieder die Haagse belangen vooropstelt en Groningers afhoudt van een rechtvaardige toekomst, vindt in de SP een tegenstander die er niet voor terugdeinst de confrontatie aan te gaan.