De St. Vitusstraat in Winschoten.

22 oktober 2023

De St. Vitusstraat in Winschoten.

Foto: SP

Ik tekende laatst de petitie al, maar gisteren gingen we in gesprek met een aantal inwoners van deze huizen in de Sint Vitusstraat te Winschoten, waarvan woningbouwcorporatie Acantus heeft bedacht deze te gaan slopen.

In het echt zag het straatje er nog prachtiger uit dan op de foto. Zo’n mooi stukje nostalgie. Huizen die in 1916 zijn gebouwd voor de arbeiders van de machinefabriek Noordned.

Foto: SP

De inwoners die wij spraken wonen er al rond de 30 jaar en zijn zeer strijdbaar om de sloop van hun huizen tegen te gaan! En terecht!!

Al die jaren heeft Acantus nauwelijks aan onderhoud gedaan terwijl iedereen wel gewoon huur betaald. Nu moeten deze huizen tegen de vlakte omdat ze volgens Acantus niet meer voldoen aan deze tijd.

“Ze pakken je verleden af en je toekomst ook”, sprak een van de bewoners. Rake woorden waar ik wel even van moest slikken.

Met het slopen van huizen, sloop je namelijk niet alleen huizen, je sloopt ook mensen en een hechte gemeenschap.

Foto: SP

De gemeenteraad van Oldambt kan dit nog tegengaan door geen sloopvergunning af te geven en Acantus daarnaast te verplichten deze woningen, die zijn aangemerkt als karakteristiek, te renoveren zodat ze wel voldoen aan deze tijd.

Deze huizen verdienen het om gerenoveerd te worden en gewoon te blijven staan. Niet alleen omdat je dan een stukje karakteristiek Winschoten behoud, maar dat je vooral de thuis van de mensen die er wonen heel houdt!

Vind jij dat ook, teken dan zeker de petitie van deze strijdbare inwoners en deel deze vooral!

Vind de petitie hier.

Ik ga vragen opstellen voor het provincie bestuur!

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.