h

Nederlandse en Duitse socialisten: De Friesenbrücke is van de mensen, niet van de Meyer-Werft!

22 juni 2017

Nederlandse en Duitse socialisten: De Friesenbrücke is van de mensen, niet van de Meyer-Werft!

Tot er eindelijk weer treinen van Groningen naar Duitsland zullen rijden, lijkt eeuwig te gaan duren. De onbevattelijk lange vertraging bij het herstel van de Friesenbrücke komt doordat de private belangen van één groot bedrijf zijn voorgetrokken op de belangen van de bevolking. Dat signaleren de Socialistische Partij en hun Duitse zusterbeweging Die Linke.

Bijna twee jaar nadat een vrachtschip de Friesenbrücke bij Weener ramde is er nog steeds geen duidelijkheid over hoe en wanneer de brug weer rijklaar gemaakt gaat worden. De keuze is simpel: de brug wordt gerepareerd, of geheel opnieuw gebouwd. Na lang getwijfel door de regionale overheid lijkt Berlijn nu de knoop door te hakken en te kiezen voor een complete nieuwbouw van de brug. De SP en Die Linke zouden dat een onbegrijpelijke beslissing vinden. Niet alleen zou de trein op zijn vroegst pas in 2024 weer kunnen gaan rijden, maar ook zou de voorgestelde nieuwe brug een einde maken aan de langgewilde sneltrein tussen Groningen, Oldenburg en Bremen (de “Wunderline”). Niemand wordt beter van nieuwbouw, behalve de eigenaren van een reusachtige scheepswerf in Papenburg.

Kort na het ongeval werd een reparatie van de brug onderzocht. Hiermee zou de trein op relatief korte termijn weer kunnen gaan rijden. En de brug zou er ook nog eens beter van worden: omdat een reparatie volgens de huidige technische standaard zou gebeuren, zouden er meer treinen per uur over kunnen gaan rijden door een snellere ophaalbeweging. Maar helaas: tegenstander van een snelle reparatie was de machtige Meyer-Werft. Elke keer dat één van hun reusachtige cruiseschepen richting zee vaart, moet namelijk een deel van de brug weggetakeld worden. Dat kost de werf geld - overigens niet meer dan zo’n tweeënhalf ton, per schip van honderden miljoenen.

De Meyer-Werft kwam met een alternatief, Plan B: de hele brug afbreken en opnieuw opbouwen. Het beweegbare deel zou worden verbreed, zodat ook de grote cruiseschepen erlangs kunnen. Maar helaas is dit niet zonder nadelen. Ten eerste kost nieuwbouw tenminste 20 miljoen euro extra, met daarbij ook nog veel hogere bedrijfskosten. Daarnaast kunnen over de logge nieuwe brug op zijn meest twee treinen per uur rijden. Daarmee is het met de Wunderline Schluß. Maar misschien nog wel het kwalijkste is de ongekend lange stremming. De extreme vertraging rond de Friesenbrücke is nu al een farce, maar met een volledige nieuwbouw gaat de trein op zijn vroegst in 2024 weer rijden - en misschien nog wel veel later. Misschien dat de aandeelhouders van de Meyer-Werft blij zouden zijn met hun iets hogere winsten, maar alle nadelen van de nieuwbouw komen dus voor de rekening van de bevolking.

Voor de SP en Die Linke zijn de belangen van de samenleving altijd hoofdzaak. Waar die belangen liggen, is hier overduidelijk. De nieuwe brug levert geen banen en geen betere treinverbindingen: alleen de eigenaars van de Meyer-Werft hebben er profijt van. De kosten daarentegen, die dragen wij met zijn allen: het duurt langer, het is duurder, en de sneltrein komt er niet. Daarom slaan onze partijen de handen ineen en vragen van Berlijn: Zwicht niet voor de druk van de Meyer-Werft, en kies voor reparatie in plaats van nieuwbouw!

U bent hier