Genoeg is Genoeg!

31 mei 2023

Genoeg is Genoeg!

Recht op privacy, recht op medische zorg, recht op veiligheid. Afgelopen zomer schond Nederland al deze rechten doordat asielzoekers buiten moesten slapen in onmenselijke en vernederende omstandigheden. Maar ook omdat mensen in Ter Apel zich niet meer veilig voelen. Een situatie die ontstaan was door bewuste bezuinigingspolitiek. Het werd en word nog steeds de asielzoekers, de medewerkers van het COA en de inwoners van Ter Apel aangedaan.

Volgens de universele rechten van de mens zijn mensenrechten zijn een plicht van iedereen: regering, individu of maatschappelijk orgaan. Terwijl gemeentes in het Noorden hun deel van deze plicht met man macht en alle creativiteit proberen te organiseren faalt deze regering Rutte op alle fronten. Want het Noorden kan de opvang niet in zijn eentje aan. Het moet solidair met alle gemeentes in Nederland opgelost worden. Het is beschamend dat voor deze regering Rutte het voortbestaan van de coalitie belangrijker lijkt dan het zorgen voor fundamentele mensenrechten. Dat na een jaar ruzie maken in de coalitie er een concept wet ligt die volgens de gemeentes en de raad van Staten onuitvoerbaar en niet solidair is, is gekmakend. Want dat betekent dat er nog lang geen zicht is op een oplossing.

Het is complex, horen wij, ook in onze partij. Toen ik een oproep deed op onze partijraad aan alle afdelingen om een appel te doen in hun gemeente en noodopvang te vragen kreeg ik niet alle afdelingen mee. De angst om een tweede Ter Apel te worden is soms te groot. Ook dat neem ik deze regering Rutte kwalijk. Maar dat ontslaat ons niet om toch wel, daar wij kunnen, deze oproep te doen. Ik roep u daartoe dan ook allen op.

Want Genoeg is genoeg. Nederland mag niet langer de uitspraken van de Raad van Europa, artsen zonder grenzen, asieladvocaten negeren. Nederland mag niet langer de brandbrieven van de inwoners van Ter Apel, de justitie en veiligheid, de inspectie gezondheid en jeugd, de inspectie van onderwijs en de Nederlandse arbeidsinspectie naast zich neerleggen. Wij hebben in 1948 de rechten van de mens ondertekend. Wij zijn het alle mensen en kinderen verplicht fatsoenlijke opvang te regelen. Elk orgaan, elk individu op alle mogelijke manieren. Als de spreidingswet uitblijft door onwil en onkunde van deze regering moeten de regering weg en moeten wij zelf maar aan de slag.

Wat de SP betreft organiseren wij zelf als het rijk faalt fatsoenlijke opvang op een plek die dat aan kan met tenten en goede sanitaire voorzieningen en sturen we de rekening naar Den Haag. Wij ondersteunen daarom ook van harte de motie van het CDA. Het schenden van mensenrechten mogen wij niet accepteren. Voor asielzoekers niet en voor onze inwoners niet.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.