Vermindering aardgaswinning mogelijk en wenselijk

20 maart 2014

Vermindering aardgaswinning mogelijk en wenselijk

Na jarenlange ontkenning van de invloed van gaswinning op de in Groningen optredende aardbevingen zijn alle partijen er nu wel van overtuigd dat dit verband bestaat. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft dan ook al ruim een jaar geleden gezegd dat de gaswinning per direct naar een lager niveau dient te worden gebracht. De SP pleit hier ook al jaren voor.

Veiligheid van de Groningers gaat voor economisch gewin voor de NAM (en daarmee Shell en rijksoverheid).

In eerste instantie werd aangegeven dat per direct een maximum aan de gaswinning zou moeten worden gesteld van 30 miljard kubieke meter per jaar. Na de stortvloed van onderzoeken die sindsdien zijn uitgevoerd  is het advies enigszins aangepast. In elk geval in Loppersum meteen de kraan dicht en voor het hele gebied een vermindering van de gaswinning.

Sinds vorige week is het definitieve gaswinningsbesluit van minister Kamp bekend. Hij wijkt fors af  van het advies van het Staatstoezicht. De NAM mag in 2014 en 2015 nog steeds   42,5 miljard kubieke meter uit de bodem halen en in 2016  40 miljard. De winning in Loppersum wordt niet volledig gestopt, zoals geadviseerd, maar teruggebracht tot 20%. Na 2016  zien we dan wel weer verder.

Het is zeer teleurstellend dat het op dit moment in bijna alle discussies  niet meer lijkt te gaan over het tempo van winning, maar dat er vooral nog wordt gesproken over schadevergoedingen en preventieve bouwmaatregelen om toekomstige schades te beperken. Er is weinig aandacht voor het aanpakken van de oorzaken en de focus ligt op het omgaan met  de gevolgen. Uiteraard is het tweede ook van belang, maar het aanpakken van de oorzaak is veel wezenlijker. Met het instellen van de dialoogtafel is de aandacht (bewust?) afgeleid van het onderliggende probleem.

Het nu gepubliceerde winningsbesluit wordt vergezeld van een grote hoeveelheid versluierende tekst en het benadrukken van de noodzaak van meer onderzoek. Ondertussen gaat de winning in hetzelfde tempo door en wordt vrijwel niets gedaan aan het terugdringen van de risico's.

Minister Kamp gebruikt het argument dat vermindering van de gaswinning de leverzekerheid in gevaar brengt.  Daarmee wordt bedoeld dat gaslevering aan de afnemers moet zijn gegarandeerd, zodat er niet ineens in koude winters geen gas meer uit de kraan komt en burgers in de kou komen te zitten.

Uiteraard wil niemand dat het zover komt, maar waarom wordt er niets gezegd over voor handen zijnde alternatieven. Het omzetten van hoogcalorisch gas naar laagcalorisch gas, het optimaal benutten van de opslag van gas, het al dan niet met gastankers aanvoeren van gas van elders in de wereld, het zijn een paar van de mogelijke alternatieven, waarmee de winning van gas uit Noord Nederland veel sneller kan worden teruggebracht.

Het lijkt er op dat het feit dat deze alternatieven wat duurder zullen zijn dan het gebruiken van het  Groningse gas voldoende reden is voor minister Kamp om hier niet op in te gaan. Geldelijk gewin gaat voor veiligheid.

De komende weken kunnen zienswijzen worden ingediend op het besluit van Kamp. De minister dient deze zienswijzen te betrekken in zijn definitieve besluit en een gang naar de Raad van State is mogelijk als daar in de ogen van de indieners onvoldoende mee wordt gedaan.

Hierbij een oproep aan zoveel mogelijk betrokken partijen om door middel van de zienswijzen een poging te doen om de snelheid van de gaswinning veel sneller terug te schroeven en serieus aan de slag te gaan met het uitwerken van de voorhanden zijnde alternatieven.

Deze ingezonden brief is gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden van 31-03-2014.

Tot donderdag 24 april is het mogelijk om zelf een zienswijze in te dienen bij minister Kamp, waarin u uw mening over de boringen kunt laten horen.

Een voorbeeld van een dergelijke zienswijze kunt u onder andere vinden op de website co2ntramine.nl, waar Herman Damveld, onderzoeker en publicist over energie, bij betrokken is.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.