Verhoging sterftecijfer onaanvaardbaar - SP eist goede spoedzorg voor iedereen

17 april 2014

Verhoging sterftecijfer onaanvaardbaar - SP eist goede spoedzorg voor iedereen

Meer vroegtijdige sterfgevallen, dat is één van de schokkende conclusies van onderzoeksbureau Twynstra Gudde die de gevolgen heeft onderzocht van een geheim plan van de zorgverzekeraars om grote delen van de spoedeisende hulp van alle Groninger ziekenhuizen behalve het UMCG te sluiten.

Deze ingezonden brief is gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden van 30 april 2014.

"Voorts kunnen in dunbevolkte gebieden de aanrijtijden voor het bereiken van een ziekenhuis met een 'hoogwaardige' IC ongeoorloofd lang worden met een verhoging van de mortaliteit tot gevolg." (Den Engelsen & van der Wees, 2014: p.22)

Ook concluderen de onderzoekers dat de rijtijden per ambulance, bij bijvoorbeeld een beroerte, met 8 minuten toenemen, terwijl de geaccepteerde toename 1,9 minuten is. Verder is er volgens de onderzoekers op dit moment geen kwaliteitsprobleem bij de ziekenhuizen en kan er niet worden aangetoond dat de kwaliteit van zorg zal toenemen door de nieuwe plannen van de verzekeraars. Hans Feenstra, bestuursvoorzitter van het Martiniziekenhuis, noemde het plan terecht prutswerk.

Vorige week leek het of de zorgverzekeraars tot inkeer waren gekomen toen zorgvisie.nl kopte 'spoedzorgplan van tafel'. Het bleek echter enkel te gaan om een verlenging van de termijn waarin de ziekenhuizen met een alternatief kunnen komen tot 1 juni. Het doel van het plan van de zorgverzekeraars, het concentreren van zorg, blijft onverminderd bestaan.

De SP-Statenfractie en de Groningse SP-afdelingen startten meteen na het uitlekken van de plannen een petitie om goede spoedeisende hulp in de gehele provincie te behouden. De komende weken gaat de partij daarmee door en volgen er nieuwe acties. Goede zorg op veilige afstand is van groot en
soms zelfs levensbelang. Een plan dat er voor zorgt dat mensen in dunbevolkte gebieden meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden is onbespreekbaar voor de SP.

Maar niet alleen de plannen zelf maar juist ook de manier waarop over de toekomst van de acute zorg - en daarmee de toekomst van Groningers - wordt gesproken en besloten heeft onze woede gewekt. De plannen zijn geheim. Ook nu de plannen tijdelijk zijn opgeschort blijft het overleg achter gesloten deuren plaatsvinden tussen ziekenhuizen, mogelijk andere zorgaanbieders en de zorgverzekeraars. De zorgverzekeraars bepalen uiteindelijk.

De SP vindt het absurd dat over iets dat van zo'n groot maatschappelijk belang is de zorgverzekeraars een maatschappelijke debat blokkeren. Verzekeraars laten nu vooral de financiële belangen prevaleren in plaats van het publieke belang. Kwaliteit en veiligheid spelen voor hen een ondergeschikte rol.

Het sluiten van grote delen van de spoedeisende hulp van alle Groninger ziekenhuizen leidt niet alleen tot langere aanrijtijden en grote risico's, maar heeft ook grote gevolgen voor andere zorg. Ongeveer de helft van de patiënten in een ziekenhuis komt binnen via de spoedeisende hulp. Het aantal opnames in ziekenhuizen zal dus drastisch afnemen met alle mogelijke negatieve gevolgen voor ziekenhuizen van dien.

Het plan om spoedzorg te concentreren is niet de eerste grote ingreep in de ziekenhuiszorg in Groningen. De ziekenhuizen in Winschoten en Delfzijl sluiten en er komt een nieuw te bouwen ziekenhuis in Scheemda. Ook dit zorgt voor veel Groningers er al voor dat veel zorg veel verder weg is. De komende jaren moeten we zorgen dat Groningen, inclusief de krimpgebieden in Noord- en Oost-Groningen, aantrekkelijk blijft om te blijven wonen of zich er te vestigen. Er moet voldoende werk en voorzieningen zijn en goede zorg en veiligheid zijn van essentieel belang.

De SP eist daarom dat de huidige plannen niet tijdelijk maar definitief van tafel gaan. In plaats daarvan wil de SP een groot maatschappelijk en politiek debat, waarin iedereen kan meepraten over de toekomst van goede (spoed)zorg.

Nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen kunnen de zorg verbeteren. Zorgverleners, zoals huisartsen, kennen bij uitstek hun patiënten de lokale situatie. Groningers zelf zouden moeten meebeslissen over de toekomst van hun zorg. Lokale en provinciale politici en bestuurders moeten zorgen voor hun inwoners en voor goede plannen bij rampen. Al deze belangrijke mensen en thema's zijn nu geen onderdeel van het debat en zouden dat wel moeten zijn.

De SP eist goede (spoed)zorg voor iedereen. De huidige plannen moeten geheel naar de prullenbak worden verwezen. De politiek moet stelling nemen tegen deze afbraak en voor een publiek debat over deze belangrijke publieke zaak. Met uw handtekening kunnen wij samen de druk opvoeren.

Behoud goede zorg! Teken op