Middenbestuur, door Kees Swagerman

17 februari 2006

Middenbestuur, door Kees Swagerman

Zoals bekend mag worden verondersteld is de SP een republikeinse partij met een bottom up insteek en niet top down gericht.
De discussie over het middenbestuur en waar we naar toe willen zal zich dus moeten verenigen met deze 2 gedachten.

Laten we eens beginnen met de vraag waar het middenbestuur zich bevindt vanuit de Europese gedachten gang en wat voor ons in Groningen de beste oplossing zou zijn.
Als ik in de krant lees dat er een dispuut is tussen onze nationale regering en de Europese commissie over waar de Europese subsidies heen moeten dan krijg je de neiging om Den Haag maar af te schaffen of terug te brengen tot een vorm van middenbestuur die zich in ieder geval niet met deze subsidiestromen bezig moet houden.
Want wat te denken van een regering die vindt dat aan het Noorden slechts € 84 miljoen moet worden besteed in plaats van de door Brussel gedachte € 237 miljoen als we spreken over economische subsidies.
In het “westen” daarentegen wil onze nationale regering € 317 miljoen besteden in plaats van de door Brussel gedachte € 179 miljoen.
De wereld op zijn kop lijkt ons

Dan op nationaal niveau ;

Naar mening van de SP zou de 1e kamer opgeheven kunnen worden.
De functie van de 1e kamer zou dan moeten worden overgenomen door 1 gezamenlijke kamer. 1 gezamenlijke kamer waar dan vervolgens een deel zich na de verkiezingen afsplitst en plaats neemt
in een wetgevings kwaliteits commissie die zich ook met wetsevaluatie bezig houdt.
Deze mensen komen dan via directe verkiezingen op hun plaats en niet indirect zoals nu het geval is en dus per saldo op een democratische manier . De herkenbaarheid voor de burger zal daar mee toenemen.
Hiermee zou dus ook de taak van Provinciale Staten vervallen om de 1e kamer leden te kiezen.

De slagvaardigheid van deze kamer zal toenemen aangezien er veel directer gecommuniceerd wordt aangaande wetsvoorstellen.

Dan de taken van de Provincies en hoe daar mee om te gaan.

Regio’s en ook steden worden steeds belangrijker , dat blijkt ook in toenemende samenwerking in Noord Nederland , het gebiedsgericht werken, wat we al toepassen in de provincie Groningen en het toegenomen belang van het regiovisie gebied Groningen - Assen .
Daarbij komt dan nu ook de oproep om bv de gemeenten in Oost Groningen maar samen te voegen tot een gebiedsregio met deelgemeenten als onderdeel daarvan.
Kenmerk van alle voorgenomen veranderingen of ideeen dienaangaande is dat er bij alles wordt uit gegaan van schaal -vergroting als het vehikel om een en ander voor elkaar te boksen.
Dit lijkt een voor de hand liggende keuze gegeven de problematiek
die speelt op allerlei gebied.

Waar echter een groot probleem ontstaat naar mening van de SP fractie is dat bij al deze plannen de mening van de burger onder dreigt te sneeuwen dan wel dat deze discussie buiten de burger om wordt gevoerd.
Het is dan ook van groot belang om de burger zo vroegtijdig mogelijk te betrekken bij plannen makerij en invullingen die direct de burger raken.
We kennen immers de problematiek die vaak speelt bij gemeentelijke herindelingplannen die door de strot geduwd worden.
We kunnen ons ook wat problemen voorstellen indien we de 3 noordelijke provincies om zouden willen bouwen tot 1 noordelijk .

Een en ander wordt vaak veroorzaakt doordat de burger het idee krijgt dat de overheid eigenlijk al zijn keuze heeft bepaald en zijn of haar mening er al niet meer toe doet.

Belangrijk instrument bij definitieve besluitvorming zou hierbij een referendum kunnen zijn.

Naar mening van de SP fractie zou een bovenprovinciale overheid
zoals nu vorm gegeven via het SNN dan ook moeten worden gekozen via directe verkiezingen.
Dit zou kunnen worden gecombineerd met de verkiezingen voor provinciale staten. Het zou dan zelfs zo kunnen zijn dat de Partij voor het Noorden alleen mee zou doen met een lijst voor de bovenprovinciale lijst aangezien dat hun hoofdpunt is.
De herkenbaarheid van de kandidaten en dat waar zij voor staan is dan optimaal bij de kiezer .

Enige zaken wil ik daar nog bij opmerken ;
De dreigende opkomst van een onderklasse is natuurlijk al lang aan de gang en manifesteert zich niet alleen in de Randstad maar helaas juist ook in delen van onze provincie.
Om dit te voorkomen, dan wel verder tegen te gaan , ligt voor een deel ook bij de Provinciale overheden. Denk aan jeugdzorg ,om / en bijscholing , aansluiting VMBO / ondernemers e.d.

De al ingevulde bovenprovinciale samenwerking vinden wij ook terug
In dit document waarbij naar onze mening terecht staat dat zou kunnen worden volstaan met het uitbouwen daarvan.
Je zou zelfs kunnen overwegen om te koppelen met het direct aangrenzende deel van Duitsland.
Echter wel op de democratische voorwaarden die wij daar aan stellen en wel via een directe verkiezing van de kandidaten.

De conclusie dat er nu na 40 jaar palaver spijkers met koppen moeten worden geslagen is natuurlijk een juiste.
Of de oprichting van een Staatscommissie daarvoor het instrument moet zijn kan mijn fractie moeilijk inschatten.

Indien de provincie daadkrachtig wil kunnen optreden in samenhang met de haar toebedeelde taken dan is het uitermate belangrijk dat er een deugdelijke taakstelling met bevoegdheden komt die tevens wordt voorzien van een optimaal budget.

En dan ben ik weer daar waar ik mee begon, namelijk wat we dan nog in Den Haag te zoeken hebben c.q. bij deze regering die blijkbaar vergeet dat Nederlanders een breder begrip is dan westerlingen.