Dossier Meerstad

4 november 2006

Dossier Meerstad

Dat is de naam van een groots uitbreidingsplan ten oosten van de stad Groningen. Rond een nieuw te vormen meer moeten de komende twintig jaar 10.000 woningen verrijzen.

Argos over integrale grondexploitatie, financiƫle risico's en geheime bijgestelde analyses
Te beluisteren op: www.deochtenden.nl (vpro radio)

Maar er is ook plaats voor bedrijven, recreatie, landbouw en natuur? In het Meerstad-project werken de gemeenten Groningen en Slochteren, de provincie Groningen en het ministerie van Landbouw samen met een groep grote particuliere bouwondernemingen. Is Meerstad het verhaal van een succesvolle publiek-private samenwerking? Of is Meerstad het verhaal van overheden, die als dienaren van de publieke zaak verstrikt raken in de wereld van projectontwikkeling en grondpolitiek? Die zich afzetten tegen de ene groep projectontwikkelaars van buiten de regio om zich vervolgens in de armen te werpen van een andere groep, met regionale wortels?