Outlet Centrum Zuidbroek? Zoveel kansen, zoveel uitdagingen!

20 februari 2007

Outlet Centrum Zuidbroek? Zoveel kansen, zoveel uitdagingen!

Volgens coalitiepartijen PvdA en CDA is er geen ruimte voor een outlet centrum bij Zuidbroek. Naar de mening van de SP-fractie zou dit juist wel mogelijk moeten zijn.
Door middel van dit stuk willen wij ingaan op de bezwaren die er tegen dit plan geuit zijn, onder andere door gedeputeerde Calon. Tegenover die bezwaren wil de SP de argumenten zetten waarom het juist wél door moet gaan in Zuidbroek.

Het betreft hier een outlet-centrum waar op grote schaal, a la Bataviastad, voornamelijk modeartikelen worden verkocht. De vrees van de gedeputeerde, en de handelsverenigingen van Winschoten en Veendam, dat dit een leegzuigende werking zal hebben op de omliggende kernen deelt de SP niet. De gemiddelde Winschoter of Sapmeerster zal voor het gemak én de sfeer de eigen winkelkern niet mijden als er een nieuwe jas aangeschaft moet worden.
In dit verband zou je zelfs kunnen stellen dat de stad Groningen een leegzuigende werking heeft op het Ommeland. De witgoedhandelaar in de regio voelt absoluut de concurrentie van prijsstunter MediaMarkt en een mega-concern als Ikea heeft ook zijn weerslag op bijvoorbeeld de beddenspeciaalzaken in de provincie.

Dat het outlet-centrum bezoekers zal trekken is te hopen, maar ook een waarheid. Op basis van de ervaringen in Bataviastad en Roermond kun je spreken over een straal van zeker 150 km als zogenaamd verzorgingsgebied. Allemaal mensen die afreizen naar Oost-Groningen en kansen biedt voor de gehele regio. De SP denkt dan ook: “Gemeenten grijpt uw kansen, profileer uw gemeente en trek de bezoekers over de streep om óók uw mooie gemeente aan te doen”. In plaats van leegzuigen biedt dit project juist een kans op het economische en toeristische vlak voor heel Groningen!

In het centrum zal ruimte zijn voor horeca en vertier. Is dat dan erg? Nee, want juist deze bedrijvigheid is niet dik vertegenwoordigd in het gebied. Natuurlijk vind de SP dat voorzieningen thuis horen in de dorpen en wijken, maar wij denken dan allereerst aan de basisvoorzieningen zoals goed bereikbare zorg en kwalitatief goed onderwijs.
Dat het centrum een bedreiging zou vormen voor de lokale supermarkt gaat er bij ons niet in. Mensen gaan niet voor hun brood en boter helemaal naar het achterste stuk van de Gouden Driehoek als ze het in het eigen dorp op de hoek kunnen kopen.

Ook als tegenargument wordt aangedragen dat Groningen niet dezelfde grootschalige plannen moet willen hebben als het westen van het land. We hebben nu eenmaal geen Schiphol of Rotterdamse haven in onze achtertuin. We moeten onze rust en ruimte koesteren. Hier zijn wij het volledig mee eens. Maar…dan dient men de baanverlenging van Eelde ook tegen te houden. Eelde zal nooit kunnen concurreren met het westen en waarom hier wel een strook asfalt in het landschap (dat daar ter plekke veel kwetsbaarder is dan rond Zuidbroek) neerleggen en niet een al gepland bedrijventerrein tot “schoon” outlet-centrum ontwikkelen.

Het platteland zou door de “lukrake ontwikkelingen” van diverse bedrijventerreinen te veel verstedelijken. De SP wil er toch nadrukkelijk op wijzen dat diezelfde provincie de laatste jaren hierin een serieuze rol heeft gespeeld. Door het toestaan van de diverse bestemmingsplanwijzigingen en het aanwijzen van gebieden als mogelijke locatie voor bedrijvigheid is de provincie medeverantwoordelijk voor de door de heer Calon verafschuwde “grote dozen langs de autowegen”.
Vanzelfsprekend is de SP er voor om het “gezicht” van het Groninger landschap te bewaken. Maar wij zijn ook realistisch en constateren dat dit gebied langs de A7 en langs de (nu nog) N33 al jaren in de verste verte niet meer lijkt op hoe het vroeger ooit was in dit gebied. Handhaving of bewaking van ons “open Groninger landschap” is hier allang een gepasseerd station.
Maar die genoemde grote dozen zijn eenvoudig te voorkomen. In de beeldkwaliteitplannen kan men de voorwaarden vastleggen met betrekking tot uitstraling en invulling van dit project. Een voorbeeld hiervan is het dwingende beeldkwaliteitplan van de provincie voor het Nescio Park in de gemeente Haren. Hier ligt dus een schone taak voor de provincie en de gemeente om gezamenlijk er voor te zorgen dat dit plan zo passend mogelijk wordt uitgevoerd.

Alle bovenstaande argumenten niets te kort doende, hét belangrijkste argument voor de SP om voor dit project te zijn is de hoeveelheid werkgelegenheid die het oplevert voor de regio.
Iedereen roept ach en wee, dat we zoveel laagopgeleide werkeloze Groningers hebben in dit gebied. In het onlangs verschenen rapport “Omgevingsbalans” (januari 2007) kunnen we lezen dat de Winschoten 13,5% werkeloosheid kent, Reiderland 15%, Hoogezand-Sappemeer 16%, Menterwolde 11,4% en Veendam 11,2%.
En nu bied zich een mogelijkheid aan om ca. 400 arbeidsplaatsen voor deze doelgroep binnen te halen en dan gaan we zo moeilijk doen.
Wat willen we dan? Tot in lengte van jaren blijven klagen? Of nu deze kans met beide handen aangrijpen en vele mensen weer een kans op werk en dus een kans op een betere toekomst bieden! En vanzelfsprekend komen er afspraken met de toekomstige werkgevers over lonen, stageplaatsen, leerwerktrajecten en de mogelijke rol voor de wsw-bedrijven in het onderhoud van de groene ruimtes.

Volgens het huidige POP 1 en 2 is dit project op deze plek niet toegestaan. Het is heel gemakkelijk om op basis van een boekwerk dan ook de deur gelijk dicht te gooien. Maar … Gedeputeerde Staten van Groningen is al vaker om diverse redenen afgeweken van wat er in het POP vermeld staat. Klein voorbeeld is bijvoorbeeld het wel toestaan van grotere bungalows bij de Blauwe Stad, dit mocht ook niet volgens de afspraken in het POP.
In dit specifieke geval op deze plek is een afwijkend standpunt ten opzichte van het POP meer dan verantwoord en verdedigbaar. Al was het alleen maar om de genoemde werkgelegenheid.
En we hebben die vrijheid ook vinden wij, want op dit moment word het POP3 ontwikkeld en er staat Provinciale Staten dan ook niets in de weg om het vorige POP zo aan te passen dat in uitzonderlijke gevallen soortgelijke centra en initiatieven wel mogelijk zijn.
Want ook in de gemeente Reiderland, bij Nieuweschans, loopt men tegen dezelfde halsstarrige houding aan. Hier zou op een oud bedrijventerrein een ontwikkelaar plannen hebben om een hotel en een bazaar te starten. Opbrengst? Bedrijvigheid en eerst 40 tot 60 arbeidsplaatsen. Het is jammer maar ook in dit geval was de reactie nou niet echt positief te noemen. Ook hier was het: “Het kan niet volgens het POP, dus … het mag niet”.

U ziet, met wat goede wil en goede afspraken kunnen we bijna 500 arbeidsplaatsen én een positieve impuls voor de gehele regio binnen halen. Helaas lijkt het er nu op dat een meerderheid van Provinciale Staten de gedeputeerde volgt.
De SP echter niet, wij willen ook het landschap bewaken maar we kiezen in dit geval óók vooral voor werkgelegenheid én volop kansen voor Oost-Groningen.

19 februari 2007,
Namens de SP-statenfractie Groningen