Groninger collegeonderhandelingen ten einde. PvdA kiest niet voor links, maar voor het midden.

20 maart 2007

Wat we al voorspeld hadden op de verkiezingsavond van 7 maart en na de eerste onderhandelingsronde, is zaterdagmiddag dus uitgekomen. De PvdA kiest voor het CDA en de ChristenUnie. Het bericht verraste ons niet maar toch was er een moment van teleurstelling. De SP als grote winnaar en tijdens de openbare onderhandelingen toch zeer constructief, is om totaal onduidelijke redenen door de PvdA aan de kant gezet.

Dat de SP, als grote winnaar, genegeerd wordt bij de onderhandelingen is volgens Kees Swagerman een gemiste kans voor de Provincie Groningen": “De Groningers gaven via de verkiezingsuitslag aan dat verandering gewenst was, die verandering komt er nu niet. Wij hebben alle mogelijkheden geboden om te kijken of er een College met de SP te vormen was. Het lijkt wel een spiegelbeeld van hoe het landelijk gegaan is.” Om vage redenen als stabiliteit en vertrouwen wil de PvdA nu niet verder met de SP. “In heel veel gemeentes bestuurt de SP en dat gaat heel goed. Het is heel jammer dat de PvdA-Statenfractie van mening is dat die stap niet gezet kan worden” aldus Swagerman

Maar wees niet bang, het nieuwe college is nog niet klaar met de SP. Voor de SP overheerst het optimisme dat we hier als partij alleen maar sterker uit kunnen komen. De voortzetting van het bestaande beleid in de provincie zullen wij, als altijd, kritisch beoordelen en zonodig veroordelen. Samen met onze afdelingen én onze kiezers gaan we ervoor zorgen dat over vier jaar niemand ons nog kan negeren!