Schriftelijke vragen Pensioenfondsen

28 maart 2007

Schriftelijke vragen Pensioenfondsen

In het tv-programma Zembla van zondag 18 maart j.l is naar voren gekomen dar de Nederlandse pensioenfondsen onder meer beleggen in de productie van clusterbommen en landmijnen.
Uit het persbericht d.d. 19 maart 2007 van "Campagne tegen Wapenhandel" blijkt dat alle grote wapenproducenten Nederlandse pensioenfondsen als aandeelhouder hebben. Het algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) is daarbij de topscorer met aandelen in alle bedrijven die behoren tot de top 10 van grootste wapenproducenten ter Wereld. Maar ook misstanden als kinderarbeid, ontbossing, niet-duurzaamheid worden door veel fondsen, met het ABP voorop, mede-gefinancieerd.

Genoemde feiten en het feit dat het provinciale bestuur als werkgever van de provinciale ambtenaren betrokken is bij het ABP, brengen ons tot de volgend vragen:

1. Is het College met ons van mening dat rendementsoverwegingen bij de beleggingen van het ABP niet ten koste mogen gaan van algemeen aanvaarde ethische en maatschappelijke normen?

2. Zo ja, is het College bereid om, vanuit de rol van werkgever, actie te ondernemen naar het ABP om het huidige beleggingsbeleid te wijzigen?

3. Zo ja, is het College dan bereid om het ABP te bewegen tot een beleggingsbeleid waarin pensioengelden sociaal en duurzaam belegd worden en waarin alleen geïnvesteerd wordt in bedrijven die voldoen aan de richtlijnen uit de 'Gedragscode voor wapenexporten van de Europese Unie', die ook door Nederland gehanteerd worden bij de controle op wapenexporten.