SP fractie is tegen zes Gedeputeerden

31 maart 2007

SP fractie is tegen zes Gedeputeerden

Toespraak Kees Swagerman bij installatie nieuw College.Politiek is een serieuze zaak. Maar gelukkig komt er vaak ook humor aan te pas.
De SP fractie heeft zich afgevraagd of de uitspraak “ muitende SPers aan
boord van de groningse vloot “ , gedaan door de heer Bleker als humor zou moeten worden opgevat.

Kees Swagerman

De heer Bleker staat ook bij ons bekend om zijn humor namelijk.
Na enige bedenktijd vinden wij deze uitspraak toch eerder getuigen van minachting voor de vele inwoners van de provincie Groningen die op de SP hebben gestemd en voor de opstelling van de SP gedurende de college onderhandelingen en de te verwachten inzet, mocht het tot collegedeelname zijn gekomen.
Het vooroordeel van de heer Bleker leidt er bij onze fractie dan ook toe om ons de naam “ muitende SP-ers, dan wel piraten “ toe te eigenen als geuzennaam en de komende vier jaar flink oppositie te gaan voeren.

Wij zeggen maar zo, dat een piraat met 1 ooglapje ziende is in het land der blinden. Dit is altijd aan te bevelen boven een gedeputeerde met oogkleppen op.
Aangezien wij ook niet de beroerdste zijn gunnen wij de heer Bleker ook meer zicht en graag schenk ik hem dan ook 1 ooglapje om zijn beperkte gezichtsvermogen wat uit te breiden.

Ja, en dan was er ook nog de heer Calon die aangaf dat het natuurlijk helemaal niet nodig was om met de SP een college te vormen er waren immers meer oplossingen, want ook met de Christenunie heeft het college meer dan de helft van de zetels.

Dat is natuurlijk op zich een juiste opmerking maar geeft ook aan dat de PvdA alleen maar naar partijen kijkt met wie ze klakkeloos het bestaande beleid van de afgelopen 4 jaar kunnen door zetten. En er geen belang in ziet om te bedenken dat juist hun electoraat gekozen heeft voor een andere politiek door in grote getale op de SP te stemmen.

Hiermee manoeuvreert de PvdA in de Staten van Groningen zich buiten de politieke realiteit van een deel van de provincie, waar in diverse gemeenten wel is gekozen voor een andere politiek samen met de SP. En waar deze politiek zich dan ook vertaald in een goede samenwerking. De arrogantie van de heer Calon doet dan ook geen recht aan een groot deel van zijn achterban (en aan de oproep van een groot aantal PvdA-wethouders om serieus in gesprek te gaan met de SP)

In de provincie Groningen is er gelukkig voor de regenten van de PvdA en CDA dan altijd wel een ChristenUnie te vinden die klakkeloos achter het lopende beleid aan loopt en beide partijen weer graag aan een meerderheid helpt door aan te schuiven.

Want zelfs de fractievoorzitter van de ChristenUnie in de stad Groningen, David de Jong, vraagt zich op zijn weblog af wat er in godsnaam is binnengehaald.
De taken van de gedeputeerde Rudi Slager zijn voor hem volstrekt onduidelijk maar hij gaat er van uit dat hem dat nog wel zal worden uitgelegd.

Voorzitter, naar mening van de SP fractie valt er niks uit te leggen want er is niks binnen gehaald door de ChristenUnie. Zelfs het enig geconstateerde twistpunt over meer locaties voor windmolens hebben ze niet eens weten te verzilveren.

Maar dan nu het programma. Meer van hetzelfde als in de periode 2003 – 2007.

Kijkend naar de trends en ontwikkelingen wordt aangegeven dat er met ons klimaat van alles aan de hand is en dat alles met alles samen hangt.
Maar men stemt wel in met 5 % groei van de nationale CO2 uitstoot in de Eemshaven, door de realisering van twee kolencentrales, maar stelt daar tegenover het nastreven van 2 % energiebesparingen in de provincie. Hoe sluit dit aan bij het streven naar duurzaamheid, en waar is de samenhang.

Voor de scheiding publieke – private belangen wordt aangegeven dat er bij Groningen Seaports gekomen moet worden tot scheiding van publieke en commerciele belangen . Het lijkt ons zinnig dat de geinvesteerde gelden in Seaports niet in 1x worden afgeschreven of eenvoudig weg worden gegeven.

Het netwerk van Essent zou gedeprivatiseerd moeten worden om de publieke belangen optimaal te beschermen. Dit is wat de SP betreft een belangrijk punt. Maar over de handel in energie heeft het college een heel andere mening, die hoort volgens u niet thuis in het publieke domein, dus predikt u hier de privatisering. Op dit onderdeel en bij de voorgenomen fusie van Essen en Nuon vind u de SP op uw weg.

Indien wij ons als provincie bemoeien met de Gemeenten dan zoveel mogelijk alleen op het gebied waar de bevoegdheden van de provincie liggen of op verzoek van de gemeenten. Maar daar waar het echt mis dreigt te gaan moeten wij als provincie ook onze verantwoording durven nemen.

De opstelling met betrekking tot samenwerken kunnen wij volgen en ondersteunen, waarbij wij hechten aan de depolitisering van SNN zodat het als een samenwerkingsverband op gezamenlijkheid kan gaan functioneren in de richting van Den Haag, Brussel en ook andere landen. Uw voorstel om de NOA uit te breiden en nu eindelijk eens volwaardig in te vullen vinden wij dan ook vele malen belangrijker dan het SNN, als het gaat om samenwerkingsverbanden.

Handhaven en optreden moeten wij als Provincie inderdaad en daar valt ook volgens het VROM rapport nog eer te behalen. Er is nog vaak sprake van pappen en nathouden, neem bijvoorbeeld de actuele situatie in Kiel Windeweer waar u ook niet echt een voet tussen de deur als het om milieuwetgeving gaat.

Maar minstens zo belangrijk is dat u ook nog meer gaat handhaven op uw subsidiebeleid. Daar waar u subsidies geeft mag geen sprake zijn vrijblijvendheid. Verantwoording en rapportage maken een belangrijk onderdeel uit van de subsidieverstrekking.

In het kader van een Provinciaal belastinggebied zullen wij er als Provincie op moeten letten dat Rijksbezuinigingen op de provincie niet automatisch tot lastenverzwaring van de burger leidt.
Het verheugt de SP dan ook dat het college de conclusie deelt zoals verwoord door de SP in de onderhandelingen, dat er eerst zoveel mogelijk moet worden opgevangen binnen de huidige begroting voordat de opcenten worden verhoogd.

Voor wonen wordt aangegeven dat er meer goedkoop gebouwd moet gaan worden voor doorstroming van huur naar koop en dan met name voor mensen met lage inkomens. Dit soort bouw kan natuurlijk al lang. Huizen die gebouwd kunnen worden voor rond de 90.000 tot 125.000 euro zijn realiteit. Daar hoeft niet meer op gestudeerd te worden dat moeten we gewoon voor elkaar zien te krijgen.

Probleem is echter dat we tot nu toe voornamelijk voor midden en hoger segment bouwen. Kijk alleen maar naar de plannen voor de Veenkoloniën: "Realisatie van kwalitatief hoogwaardige woongebieden". Met die omschrijving kunnen wij de prijsklasse er al snel bij zoeken, u ook?

De SP is blij met het investeringsfonds Wonen, Welzijn Zorg. Vooral de samenhang van de diverse onderdelen én de extra financiële middelen kunnen wij onderschrijven.

Wij zijn ook blij met de aanpak van WMO en mantelzorg. maar missen de toezegging dat er eventueel ook financieel bijgesprongen zou kunnen worden. Daarnaast stelt u in uw inleiding dat de menselijke maat, dé maat moet zijn. Waarom zien wij dan geen concrete voorstellen als het gaat om zorgcentra in de wijken en dorpen, de lokale WMO-loketten en de lokale steunpunten mantelzorg en de zo gewenst centra voor jeugd en gezin. Wij weten dat dit veelal gemeentelijke taken zijn, maar u kunt toch op zijn minst de intentie uitspreken dat u samen met die gemeenten deze zaken wilt organiseren.

In het kader van jeugd en jongeren is inderdaad voor een doorzetten van het programma “ Samen Sterk” gekozen en ook dat kunnen wij ondersteunen als het maar leidt tot een gestroomlijnde en doeltreffend opererende jeugdzorg. Een jeugdzorg waarvan de uitvoering zo dicht mogelijk bij de jongeren/kinderen zelf ligt. Dus samen met én in de gemeentes en met een grote nadruk op de preventie.

Er wordt al gesignaleerd dat wachtlijsten weer oplopen, dus de vinger aan de pols en een bewijs dat de huidige werkwijze en de huidige middelen nog steeds niet afdoende zijn.

Bij onderwijs en aanpak missen wij het punt met betrekking tot samenwerking met werkgevers / scholen en studenten als het gaat om stageplekken. Het is geen vrijheid, blijheid meer, één ieder dient zijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus harde afspraken maken met alle betrokken om zo de doelstelling van 1 stageplek per 30 of 50 werknemers te realiseren.
Er worden op dit moment goede initiatieven ontplooid die de volle ondersteuning verdienen.

Op het onderwerp cultuur ligt wel erg de nadruk op stad/stad /stad. Er moet juist een doorkoppeling plaats vinden naar streekmusea e.d. zoals het Hogeland en Veenkoloniaal museum.

Binnen de Economische agenda is de SP tevreden met de speciale aandacht voor het MKB en daarbinnen de jonge,startende en innovatieve ondernemers spreekt ons aan. Dit zouden we graag op korte termijn uitgewerkt zien. Hebt u daarbij hulp nodig? De SP heeft bij dit onderwerp nog wel een aantal ideeën.
Let bij onder andere de life science juist ook op de buiten de vaste subsidie kanalen werkende bedrijven. We weten dat ze er zijn en laten we daar dan ook wat mee doen.

Het energie cluster verdient alle ondersteuning behalve wat ons betreft het er automatisch van uitgaan dat ook een RWE centrale noodzakelijk is.
Om ook te komen tot een goede positie voor de ontwikkeling van de afvang en opslag van CO2 zijn er er ook zonder de RWE-centrale goede vooruit zichten. Wij vragen ons af of de provincie voor de ontwikkelingskosten gaat opdraven aangezien er geen verplichtingen liggen naar NUON en RWE.

Grootschalige glastuinbouw, nabij de Eemshaven, is en blijft voor de SP nog steeds uit den boze. U maakt in dit gebied op deze manier meer kapot dan u lief is en u laat legio kansen op de locaties bij Hoogezand-Sappemeer onbenut liggen.

Windmolens verdienen volgens ons nog steeds een plaats zeker in de Eemshaven, maar ook op nieuwe plaatsen zoals Pekela en Stainkoel’n.
Wat de SP verbaast is dat er eigenlijk hard in de tekst staat dat er alleen een eigen bijdrage in de Zuiderzeelijn zal plaats vinden bij de HST variant.

Maar wat de SP nog meer bevreemd is dat er veel aandacht is voor het openbaar vervoer als het gaat om snelle treinen en trams. Maar dat er maar minimaal aandacht is voor mogelijk gratis openbaar vervoer wat dan volgens ons zou moeten rijden op een fijnmazig netwerk door de gehele provincie.

Het hoofdstuk ontwikkelen geeft aan dat er voor projecten o.a. samenwerking zal worden gezocht met de markt in een PPS constructie.
De SP hecht er aan dat, als dit gebeurt, de constructie zo open en controleerbaar mogelijk opgezet word en de risico's zo maximaal mogelijk ingeperkt worden.

Bij grondbeleid dient er nu sprake te zijn van een gestructureerde uitvoeringsorganisatie, met duidelijke afspraken over doelstellingen en spelregels, de SP gaat er dan ook van uit dat het dus ook gedaan is met de Ad Hoc Bv’ tjes zoals die zijn opgezet voor het glastuinbouw gebied Emshaven.

Voor het nieuwe POP wordt gesteld dat er duidelijk moet zijn welke ruimte er is
En wat de kaders zijn. Wij hopen dat dit college dus niet al te veel gaat inperken.
Duidelijke vragen suggereren ook vaak een gewenste uitkomst.

Er wordt steeds gesproken over allerlei methoden en nieuwe concepten die gebruikt gaan worden om antwoord van bewoners te krijgen op vragen die de provincie gaat stellen maar nergens vind ik enige opmerking, dat er effectief iets gedaan gaat worden met deze antwoorden.

Een goed voorbeeld van deze bestuursstijl zijn de laatste ontwikkelingen rond om de besluitvorming N355-Noord/Zuidhorn. Ook hier worden alleen voorstellingen gegeven van zaken die recht doen aan het eigen voorstel van GS.

Dus gaat u de inspraak in het POP3 op dezelfde manier beoordelen als het referendum voorstel van D66 dat door de PvdA werd afgeschoten. Of gaat u het met ingang van vandaag structureel anders doen?

Voor de financiële kaders vallen ons een paar dingen op ;
Bij de efficiency verhoging stellen wij onze vraagtekens, die moet een voordeel opleveren, maar om tot deze efficiencyslag te komen moet je vaak eerst ook investeren en dat kost dus ook geld.

Professionalisering van de inkoopfunctie staat altijd bij alle bedrijven op het programma. De ervaring leert dat die doelen vaak niet behaald worden omdat er gewoonweg op een gegeven moment niet meer verdiend kan worden dan wel dat de kwaliteit drastisch daalt waardoor goedkoop duurkoop wordt.

Voorzitter, afrondend, duidelijk is dat de Essent dividend gelden, ook door de komende bezuinigingen zo ongeveer geheel uitgegeven worden en er mede daarom duidelijke politieke keuzes gemaakt moeten worden in het uitgavenpatroon. Het streven naar meer bestuurlijke en politieke selectiviteit wordtdoor ons nadrukkelijk onderschreven.

Naar de mening van de SP past de politieke keuze voor een 6e gedeputeerde dan ook absoluut niet in dit beeld.
Daarnaast vinden wij de gegeven argumenten hiervoor niet overtuigend
.
Er is een provincie met ruim 5 miljoen inwoners die toe kan met 6 gedeputeerden en er zijn ongeveer even grote provincies als Groningen die ook met 5 GS-leden rondkomen en er zijn er die zelfs met 4 af kunnen.

Als wij kijken naar de voorgestelde werkverdeling dan zijn er zeker 2 gedeputeerden waarvan wij ons nauwelijks kunnen voor stellen dat dit pakket hun dagen gaat vullen.
Daarnaast, maar ook vooral, lopen de kosten op in de periode 2007 – 20011 op tot 1.480.150 euro.

Wij dienen daarom de volgende, passende, motie in ;