dagboek van statenlid Sandra Beckerman

26 april 2007

dagboek van statenlid Sandra Beckerman

Donderdag 19 april
Steun uit onverwachte hoek?!

De SP strijdt al jaren voor meer betaalbare woningen. De wachtlijsten voor een (sociale)huurwoning zijn (nog steeds) veel te lang. Bij veel nieuwbouwprojecten worden te weinig van deze woningen gebouwd. Een argument om in een nieuwe wijk weinig goedkope huizen te bouwen is vaak dat deze economisch minder opleveren.

Vandaag was in dagblad de Pers echter te lezen dat dit argument niet op hoeft te gaan:
Het hele artikel is te lezen op:
Hoe slechter de topman, hoe groter zijn woning

Bescheiden behuisde bestuurders presteren beter, menen twee Amerikaanse professoren.”

Dus aan de slag met het wegwerken van die wachtlijsten! Bouwen die mooie sociale huurwoningen! En topmannen die het goed willen doen: aansluiten achteraan de rij alstublieft!

(Toch nog) Linkse samenwerking

Op 1 mei organiseren de PvdA, GroenLinks en de SP in de stad Groningen een gezamenlijke 1 mei viering. Vandaag was ik aanwezig bij een laatste overleg om de avond te organiseren.
Het programma ziet er goed uit. De avond zal in het teken staan van ‘Groningen als fairtrade stad”. Als drie linkse partijen willen we nadenken hoe wij ervoor kunnen zorgen dat we bijdragen aan ‘eerlijke handel’ handel waarvoor boeren en producenten een eerlijke prijs krijgen, en het milieu wordt gespaard. Zo kunnen we hopelijk een klein beetje bijdragen aan het terugdringen van kinderarbeid uitbuiting en vernieling van de aarde.

Ik heb zin in 1 mei. Het is een dag die in Nederland, in tegenstelling tot de ons omringende landen, bijna niet meer gevierd wordt. Dat vind ik erg jammer. Het is een dag waarop werkgevers trots moeten zijn op wat ze doen. Het is ook een dag waarop we als links stil zouden moeten staan bij wat we bereikt hebben. Hopelijk wordt het ook een dag waarop we als linkse partijen vooruit kunnen kijken naar een periode van echte linkse samenwerking.

De gezamenlijk 1 mei viering wordt gehouden op het PvdA pand in de stad Groningen. (Haddingestraat 10) en begint om 19:30. Iedereen is van harte welkom om mee te komen discussiëren onder het genot van Max Havelaar koffie, fairtrade hapjes of natuurlijk een borrel.

Maandag 23 april
Solidariteit

Vandaag staakten de buschauffeurs in een groot deel van het land. In de spits konden reizigers gratis mee, de rest van de dag reden er geen bussen. Ook de chauffeurs van Arriva in Groningen deden mee. De acties waren een gevolg van het vastlopen van de CAO onderhandelingen. De werkgevers wilden de chauffeurs maar 1,25% loonsverhoging geven, dit is minder dan de huidige inflatie van 1,8%. De vakbonden FNV en CNV eisten 3%.

De SP verklaarde zich solidair met de chauffeurs. Ik vind het belachelijk dat door steeds meer marktwerking de chauffeurs en de kwaliteit van het Openbaarvervoer onder druk komen te staan. Het vastlopen van de onderhandelingen dwingt de chauffeurs tot deze acties. Hoewel dit heel vervelend is voor de reizigers is het de enige manier waarop ze hun, in mijn ogen, recht kunnen halen; een fatsoenlijk loon voor heel belangrijk werk.

Om de chauffeurs te steunen deelden we vanochtend tussen 7.00 en 9.00 stroopwafels en flyers uit op het station. Deze werden door de chauffeurs erg gewaardeerd.

Dinsdag 24 april
Twee sterke Groninger vrouwen

Vandaag heb ik de SP-kandidatenlijst voor de Eerste Kamer verkiezingen ingediend.
Traditioneel wordt de eerste kamer in Nederland ‘getrapt’ gekozen door de leden van de Provinciale Staten.

Ik heb daar een beetje een dubbel gevoel bij. Veel te weinig Nederlanders weten dat er op 29 mei verkiezingen zijn. De kloof tussen burger en politiek is erg groot. Ons stelsel waarbij Statenleden de Eerste Kamer kiezen is voor veel mensen erg ondoorzichtig. De Eerste Kamer bekijkt en beoordeeld van een afstand het werk van de regering en keurt wetten goed of af. Daarmee zorgt zij voor een soort ‘kwaliteitscontrole’. Dit kan als argument voor een tweekamerstelsel worden gezien. Het tweekamerstelsel zorgt er echter ook voor dat wetgeving vaak erg langzaam gaat en ondoorzichtig is. Ik, en mijn partij, zouden het eenkamerstelsel willen omvormen tot een doorzichtiger systeem waarop burgers meer directe inspraak hebben.

Maar zolang de Eerste Kamer nog bestaat zullen wij er zo goed mogelijk gebruik van maken. Wij hebben dan ook een kandidatenlijst ingediend met zeer deskundige mensen met zeer verschillende achtergronden. Bijzonder trots ben ik op de twee sterke Groninger vrouwen op de lijst. Op nummer twee staat Tineke Slagter, zij is huisarts en woont in Zuidhorn. Ook de vorige periode zat zij voor de SP in de ‘senaat’. Nieuw op de lijst is Sineke ten Horn. Zij komt uit de stad Groningen staat op nummer zeven en was onder andere werkzaam als hoogleraar zorgmanagement aan de universiteit van Utrecht.

Dames vanaf hier heel veel succes gewenst in de Eerste Kamer!