Geen rondweg om Noordhorn, geen 5-armige rotonde in het dorp

15 mei 2007

Geen rondweg om Noordhorn, geen 5-armige rotonde in het dorp

De N355 bij Noord- en Zuidhorn moet aangepakt worden. De afgelopen jaren zijn daarvoor verschillende mogelijkheden onderzocht. Het vorige college van Gedeputeerde Staten sprak al tijden haar voorkeur uit voor een rondweg om Noordhorn (variant 5b). Enkele weken geleden, heeft het college echter toch haar voorkeur uitgesproken voor een variant die met een vijfarmige rotonde Noordhorn binnenkomt (variant 4a). Provinciale Staten worden gevraagd in te stemmen met een voordracht waarin staat dat het variant 4a wordt mits kan worden voldaan aan twee voorwaarden. Zo niet dan wordt het toch nog 5b. Een soort koppelverkoop van het college dus. Bij beide varianten wordt gekozen voor de aanleg van een hoge brug in het open landschap.

De SP wil niet meedoen aan deze koppelverkoop praktijken van het college van Gedeputeerde staten. Variant 4a heeft grote stedenbouwkundige consequenties voor Noordhorn. GS hebben deze variant gekozen met de randvoorwaarde dat het ‘kruispunt Industrieweg-Langestraat versoberd moet worden uitgevoerd’. Wat deze versobering inhoudt is vooralsnog onbekend.
De SP deelt de zorgen van veel van de bewoners van Noordhorn dat de aanleg van een vijfarmige gelijkvloerse rotonde op deze locatie kan leiden tot veel overlast en gevaarlijke situaties.

En hoewel variant 5b planologisch de beste optie lijkt heeft deze variant grote consequenties voor de kwaliteit van het landschap. Het tracé doorkruist een deel van het oude rietdal. Een gebied dat veel cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten heeft en de overgang vormt tussen Middag-Humsterland en het keileemeiland waarop Noord- en Zuidhorn zijn gelegen.
Dit gebied is van grote waarde voor veel bewoners van Noordhorn die er komen om te recreëren. Het behoud van dit gebied heeft ook economische waarde omdat je het gebied voor toerisme en recreatie behoud. Een keuze voor een tracé door dit gebied wijst de SP dan ook af.

Het landschap ten oosten van de horn wordt sterk gekenmerkt door haar openheid. De aanleg van een hoge brug zal dit landschap ernstig ontsieren.
Ten behoeve van het behoud van het karakteristieke open landschap heeft de SP-fractie sterk de voorkeur voor de aanleg van een aquaduct. In de voordracht van GS wordt vastgesteld dat de aanleg van een aquaduct ca. 30 miljoen meer kost dan de aanleg van een hoge vaste brug. Onzes inziens wordt onvoldoende duidelijk gemaakt hoe deze meerprijs is opgebouwd. In de provincie Friesland zijn meerdere aquaducten aangelegd of in aanleg. Onder de leus ‘wat de Romeinen konden kunnen wij ook’ presenteert deze provincie met trots haar nieuwe en toekomstige aquaducten op veel verschillende manieren. Volgens deze provincie dragen deze aquaducten bij aan de aantrekkelijkheid van de provincie voor toeristen. Daar kan het blijkbaar wel. Wat de Friezen kunnen kunnen wij toch zeker ook wel?

De SP-fractie zal niet instemmen met de motie van Gedeputeerde staten. Zij wenst niet te keizen tussen de strop voor het landschap of de strop voor het dorp Noordhorn.