RUG oordeelt positief in onderzoek naar outlet centrum Zuidbroek

21 januari 2008

RUG oordeelt positief in onderzoek naar outlet centrum Zuidbroek

Een outletcenter bij Zuidbroek kan een opsteker zijn voor de regio. Het levert honderden banen op en is gunstig voor de ontwikkeling van winkelcentra in omliggende gemeenten. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Volgens burgemeester Van Zuijlen van Menterwolde zijn er daarmee geen belemmeringen meer om de vestiging tegen te houden. Het centrum zou zich dan moeten richten op de duurdere merken als Armani en Hugo Boss. Het aanbod zal dan nog steeds wel overlappen met winkels in de omgeving, maar per saldo komt het de werkgelegenheid ten goede, aldus de onderzoekers. In totaal zou het outletcenter tussen de 500 en 1000 banen kunnen opleveren. Het plan veroorzaakte veel onrust toen het vorig jaar gepresenteerd werd. Winkeliers in de omgeving vreesden omzetverlies en het provinciebestuur twijfelde over de forse banengroei. (RTV Noord)