SP presenteert rapport sociale werkvoorzieningen

27 februari 2008

SP presenteert rapport sociale werkvoorzieningen

In de eerste week van juni 2007 organiseerde de SP in de provincie Groningen een meldweek voor de werknemers in de sociale werkvoorziening. De SP stond voor de poorten van sociale werkvoorzieningen om mensen op te roepen hun ervaringen door te geven. In totaal ontving de SP ruim 150 reacties via verschillende kanalen. SP-Statenlid Lian Veenstra: “Helaas moeten wij aan de hand van die reacties tot de conclusie komen dat er echt wel iets aan de hand is binnen de sociale werkvoorziening.”

Uit de reacties blijkt dat er in alle bedrijven aandacht moet komen voor de relatie tussen de werknemers en de begeleiding/leidinggevende. Een verandering in de heersende mentaliteit in de bedrijven is hiervoor noodzakelijk. Er moet serieus aandacht komen voor de mogelijkheden van de werknemers, waarbij ook zeer zeker rekening gehouden moet worden met de beperkingen van de werknemer. En 'last but not least' moet er aandacht besteed worden aan de werkdruk en de werksfeer binnen de sociale werkvoorziening.

De toekomst van de WSW

Het blijft koffiedik kijken of de modernisering van de WSW in 2008 een positieve uitwerking zal hebben op alle betrokken partijen. Lian VeenstraDe nieuwe trend zal worden: het zoveel mogelijk doorstromen naar een werkplek buiten de sociale werkvoorziening. Wat de SP betreft geld dat begeleid werken bij een "gewone" werkgever nooit verplicht gesteld mag worden. Wanneer er sprake is van vrijwillige uitstroom dan dient dit goed begeleid te worden. Uit resultaten blijkt dat mensen die worden aangespoord om buiten de sociale werkvoorziening bij een "gewone" werkgever te gaan werken vaak te weinig informatie, duidelijkheid en hulp krijgen. Ook is er te weinig aandacht voor de inkomensgarantie en de voortzetting van de pensioenopbouw.

De meeste SW-bedrijven hebben tegenwoordig zeer veel problemen om het hoofd boven water te houden. Onder andere doordat de subsidies voor loonkosten niet gelijk lopen met de werkelijke kosten, hierdoor starten de meeste SW-bedrijven al aan het begin van het jaar met een flinke financiële achterstand. Veenstra: “Gevolg is dat men probeert zoveel mogelijk werk binnen te halen. Helaas wijst de praktijk uit dat het dan vaak uitmond in het binnenhalen van zoveel mogelijk werk, tegen een lage vergoeding of winst. Daarnaast zijn deze werkzaamheden vaak niet de meest uitdagende voor de medewerkers van de sociale werkvoorziening. Aan de andere kant mogen we onze ogen niet sluiten voor die geluiden uit afdelingen waar men stelt dat er juist meer werk binnen gehaald moet worden. Van duimen draaien worden ook werknemers in de sociale werkvoorziening niet gelukkig.”