SP tegen sloop Ganzedijk

27 februari 2008

SP tegen sloop Ganzedijk

De provincie Groningen, gemeente Reiderland en woningcorporatie Acantus willen het dorp Ganzedijk volledig slopen. Alle woningen zouden moeten worden gesloopt en niet moeten worden herbouwd. Dit is de conclusie van een onderzoek uitgevoerd door KAW (Koöperatieve Architektenwerkplaats) in opdracht van de provincie, gemeente en Acantus. De SP is fel tegen de gepresenteerde plannen.

De SP in de gemeenteraad van Reiderland, waar Ganzedijk toe behoort, zegt zeer verbaasd te zijn over het besluit van het gemeentebestuur. In de raad zou nog helemaal niet zijn gesproken over sloop. Ganzedijk moest juist gaan dienen als pilot voor het opknappen van achterstandsdorpen.

Veel bewoners van Ganzedijk hebben al aangegeven met liefde in Ganzedijk te wonen en het dorp niet te willen verlaten. Het is voor de SP dan ook onbegrijpelijk dat in en periode waarin de provincie en gemeentes in Oost-Groningen vrezen dat de bevolking zal krimpen doordat mensen wegtrekken, juist bewoners die graag willen blijven worden verjaagd.

Directeur Jo Hoefsloot van Acantus ziet de sloop echter als een 'pilot die later misschien ook op andere plekken in de provincie denkbaar is'. De SP vraagt zich af wat er nu gaat gebeuren met gehuchten als Drieborg en Nieuw-Beerta. Het slopen van dorpen en gehuchten waar mensen met veel plezier wonen is volgens de SP niet de oplossing tegen de krimp in
Oost-Groningen.

De Provincie, gemeentes en ACANTUS zouden volgens de SP juist moeten kijken naar de oorzaken van leegstand en krimp in Oost-Groningen. De patij ziet veel meer in het mooi en leefbaar houden van dorpen en kernen, door bijvoorbeeld te zorgen voor goede en betaalbare huur en koopwoningen en het ondersteunen van voorzieningen, dan het lukraak slopen ervan.