Geslaagde debatavond over macht in de volkshuisvesting

26 april 2008

Geslaagde debatavond over macht in de volkshuisvesting

Op vrijdag 25 april organiseerde de SP statenfractie een debat onder de leus “wie controleert de woning corporaties? Wie controleert Acantus?” In een volle zaal in hotel parkzicht in Veendam discussieerden een forum bestaande uit Bé Zwiers PvdA wethouder te Scheemda, Co Poulus onderzoeker ABF-research, Paulus Jansen Tweede-Kamerlid SP en Wiebe Feenstra vastgoed Noordoost met elkaar en de zaal over wie controle heeft en zou moeten hebben over de woningcorporaties.

SP-fractievoorzitter Kees Swagerman in de Groningse Staten: “Voor de SP is controle op de woningcorporaties en het zorgen voor voldoende goede en betaalbare woningen één van de belangrijkste thema’s in de provincie. Wij wilden graag een breed debat hierover. Helaas is de grootste woningcorporatie, ACANTUS, niet op onze uitnodiging ingegaan. Dat is heel erg jammer.”

Ondanks de afwezigheid van Acantus was het een zeer geslaagde debatavond. Het forum discussieerde onder andere over de vragen; “Wie controleert of er genoeg wordt gebouwd?, Wie controleert of er genoeg onderhoud is? en Wie controleert het toewijzingsbeleid”

De meningen van het forum liepen op die punten soms uiteen. PvdA wethouder Bé Zwiers gaf aan dat door het afspraken maken met de woningcorporaties, zogenaamde woonconvenanten, je als gemeente invloed hebt over het bouwbeleid. “Door afspraken te maken over hoeveel er gebouwd en gesloopt kan worden kun je controle uitoefenen, wij hebben in Scheemda nu geen prestatieafspraken. In de toekomst moeten we die mogelijk wel maken om meer grip te hebben”

ABF research onderzoeker Co Poulus heeft in veel verschillende gebieden onderzoek gedaan naar het beleid van gemeentes, provincies en woningcorporaties. Poulus: “De corporaties geven nu zelf aan in slaap gesukkeld te zijn. Nu er weer woningnood is worden ze weer wakker. Gemeentes moeten op een volwassen manier onderhandelen met de corporaties. Daarnaast zou er vanuit den Haag niet alleen geld moeten zijn voor kramp maar ook voor krimp. Nu gaat er geld naar Vogelaar wijken, de kramp, Den Haag zou ook moeten investeren in de gebieden met krimp zoals Oost-Groningen.”

Wiebe Feenstra van vastgoed Noordoost wijst erop dat bij ACANTUS de nadruk meer en meer is komen te liggen bij de projectontwikkeling en te weinig bij de verhuur. Hij riep bewoners dan ook op om hiertegen iets te doen en de corporatie te gaan dwingen een goede verhuurder te zijn.

Vanuit de zaal kwamen vooral veel klachten over het toewijzingsbeleid van met name ACANTUS. Een huurster uit de zaal: “Het is een loterij!” Ik en mijn kind staan straks op straat. Ik wacht al twee jaar en het enige dat ik krijg aangeboden is een hok.”

Volgens SP kamerlid Paulus Jansen zouden huurders veel meer zeggenschap moeten krijgen. Door de verzelfstandiging en de schaalvergroting hebben huurders en overheden veel zeggenschap verloren. Dat moet wat de SP betreft worden teruggedraaid. Wel kunnen gemeentes waar de woningmarkt gespannen is nu al eisen stellen aan het toewijzingsbeleid. Bé Zwiers geeft aan dat hij het ook niet altijd eens is met het toewijzingsbeleid en heeft daar ook tegen heeft geageerd, maar dat hij niet wist dat er mogelijkheden waren om dat te veranderen. “Of die mogelijkheid er is zal ik uitzoeken.”

Ook over onderhoud komen veel klachten uit de zaal. Er is een groep bewoners aanwezig uit Ganzedijk. Een woordvoerder geeft aan: “Twee maanden geleden was er opeens het plan om ons hele dorp van de kaart te vegen” Jarenlang heeft ACANTUS niets gedaan en werden er woningen dichtgetimmerd. Gelukkig zijn de plannen nu, hopelijk, van de baan en komt er weer glas in de lege huizen. Dit is niet de manier waarop de politiek en de corporaties met mensen en dorpen om moet gaan”.

Deze opmerking vindt veel steun bij het forum. Hoewel de meningen verdeeld zijn over wie de macht zou moeten hebben in de volkshuisvesting is iedereen het eens dat dit geen oplossing is voor krimp. Ook in gebieden waar straks minder mensen wonen, moeten de sociale huurwoningen goed en goed onderhouden zijn.

Sociale woningbouw is één van de belangrijkste speerpunten voor de SP statenfractie. De afgelopen maanden heeft de SP actie gevoerd op dit thema. In het najaar zal de SP wederom de provincie intrekken om van u te horen wat er speelt. Ook zal er dan wederom een hopelijk nog breder debat plaatsvinden.
Wij zijn altijd geïnteresseerd in uw mening! Heeft u klachten of juist niet, wilt u ons u mening duidelijk maken? Mail of bel ons!