Spreek ARRIVA aan op haar verantwoordelijkheid

3 april 2008

Spreek ARRIVA aan op haar verantwoordelijkheid

Uit metingen van de provincie van vorig najaar en begin dit aar blijkt dat er vel mis is met het treinvervoer van ARRIVA op de lijnen in Groningen en naar Leeuwarden. Zo rijden veel treinen niet op tijd, moeten er teveel mensen staan, is er te weinig personeel aanwezig in de treinen en op de stations en is de communicatie met de reizigers van ARRIVA ver onder de maat.

De provincie geeft ARRIVA nu een laatste kans om haar punctualiteit te verbeteren en deelt anders boetes uit. De SP-fractie wil echter dat ARRIVA ook op haar andere verantwoordelijkheden wordt aangesproken. SP statenlid Sandra Beckerman: reizigers willen niet alleen dat er een trein komt, ze willen ook weten waar die trein heen gaat en dat ze er veilig en comfortabel in kunnen reizen. De provincie heeft hierover toch niet voor niets afspraken gemaakt met ARRIVA?"

De SP statenfractie zal er dan ook voor pleiten dat ARRIVA wordt aangesproken op haar verantwoordelijkheid om reizigers een goede en veilige treinreis te garanderen. daarnaast wil de partij dat de provincie een onderzoek start naar de klanttevredenheid. "ARRIVA heeft de afgelopen jaren een enorme reizigersgroei behaalt, daar feliciteren wij ze van harte mee. Wij willen echter wel dat deze mensen prettig met het OV blijven reizen. Daarom is het erg belangrijk om te weten wat ze van de treinen en de service vinden. ARRIVA kan met deze informatie ook haar voordeel doen." aldus Beckerman.