SP steunt staking buschauffeurs

5 juni 2008

SP steunt staking buschauffeurs

De staking van de buschauffeurs mag dan vervelend zijn, het is wel terecht dat de bussen stilstaan, meent SP-statenlid Sandra Beckerman. Het wordt tijd eens te luisteren naar de terechte eisen van de chauffeurs.

Opinieartikel donderdag 5 juni verschenen in het Dagblad van het Noorden

De afgelopen dagen zagen we leerlingen die niet op schoolreisje konden. MBO studenten die niet of nauwelijks bij hun examens konden komen. Ondernemers die hun inkomsten terug zagen lopen. Dit alles door stakende buschauffeurs. Zonder terughoudendheid is dit vervelend voor de betrokkenen.

Maar als het zo is dat buschauffeurs cruciaal zijn voor de inkomsten van ondernemers zoals winkeliers en uitbaters van terrassen. Als buschauffeurs er inderdaad voor zorgen dat iedereen onderwijs kan volgen op de plaats die hij of zij wil. En als zij er ook nog eens voor zorgen dat iedereen af en toe en leuk uitstapje kan maken of op een schoolreisje kan gaan. Zijn de eisen van de buschauffeurs dan zo onrealistisch?

De SP vindt van niet. Zij blijven de stakers dan ook steunen in hun strijd voor goed en goed betaald werk. Topbestuurders blijven in Nederland maar meer en meer verdienen. Buschauffeurs zijn de echte topbestuurders!

De stakingen gaan niet alleen over een goed loon maar ook en juist over goed OV voor iedereen. De afgelopen jaren kennen we marktwerking in het OV. Uit onderzoek van de SP blijkt dat door de marktwerking de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer flink is achteruit gegaan, het busvervoer op het platte land is verslechterd, buslijnen en bushaltes zijn opgeheven en de arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs steeds meer onder druk staan.

De buschauffeurs gaan nu een gevecht aan voor goed OV. Dat conflict is eigenlijk een conflict tussen de commerciƫle busbedrijven en de overheid. De commerciƫle bedrijven, zoals ARRIVA, willen winst maken maar zien hun inkomsten teruglopen door politieke beslissingen. De dieselprijzen zijn fors gestegen, het kabinet heeft de dieselaccijnzen extra verhoogd, heeft bezuinigd op de uitkering aan provincies voor het openbaar vervoer (de BDU uitkering) en de kosten voor een OV chipkaart lopen uit de hand. Reizigers en chauffeurs worden de dupe van dit conflict tussen overheid en vervoersbedrijven.

Dit conflict moet eindelijk eens worden opgelost. De overheid en werkgevers moeten snel gaan luisteren naar de terechte eisen van de chauffeurs. Zodat die weer snel tevreden aan hun zo belangrijke werk kunnen gaan.

Sandra Beckerman
Statenlid SP Groningen