SP blijft in actie voor minderjarige MBO’ers

18 september 2008

SP blijft in actie voor minderjarige MBO’ers

De SP in de Provincie Groningen is teleurgesteld met de beslissing van Provinciale Staten om niet alle MBO-ers tegemoet te komen in vervoerskosten. De partij stelde gisteren voor om alle 16-17 jarige scholieren in het middelbaar onderwijs gratis van en naar school te laten reizen.

Dat een meerderheid van de staten niet instemde met het voorstel is teleurstellend vind SP Statenlid Sandra Beckerman. ‘’Duizenden scholieren, ouders, schooldirecteuren stonden achter ons plan, We zijn al bijna 2 jaar aan het knokken en nog steeds worden we nauwelijks gehoord’’ zegt Beckerman.

Vorige week trok de SP langs de middelbare scholen in Stad en Ommeland om steun te vragen. Op de scholen werden foto’s gemaakt van MBO’ers met een reusachtige OV-kaart. Deze werden woensdag aangeboden aan Commissaris van de Koningin Max van de Berg. Ook hij liet weten achter de actie te staan. Naast de foto’s werden aan alle Statenleden ook nog een ‘prominenten petitie’ aangeboden met de namen van wethouders, schooldirecteuren en jongerenorganisaties die achter het voorstel stonden.

Provinciale Staten ging wel akkoord met een voorstel om MBO-ers met ouders met een minimuminkomen te steunen. ‘’Een stapje in de goede richting, zegt Beckerman. ‘’Het bedrag wat hier waarschijnlijk voor word uitgetrokken is echter zo minimaal dat er nauwelijks mensen geholpen kunnen worden.’

Er moet eerst een onderzoek komen naar hoeveel geld en hoeveel scholieren mee kunnen doen. De SP vindt dat raar ‘’Er is nog geen 3 maanden geleden een vuistdik onderzoek door Gedeputeerde Bleker naar buiten gebracht, het goedkoopste scenario daarin was zesmaal zo hoog als waar de andere partijen nu mee komen, dit neigt heel erg naar symbool politiek over de ruggen van MBO-ers’ aldus Beckerman namens de SP statenfractie.

De SP had gehoopt woensdag een regeling voor Groninger MBO-ers uit het vuur te slepen en een einde te maken aan ongelijke behandeling. ‘’Het is niet gek dat ze zich achtergesteld voelen, geen ov omdat ze geen student zijn en geen gratis schoolboeken omdat ze geen scholieren zijn’’ stelt Beckerman. De SP zal zich in de toekomst hard blijven maken voor gratis openbaar vervoer voor minderjarige scholieren in het middelbare beroepsonderwijs.