Beter bruggenplan?!

24 oktober 2008

Beter bruggenplan?!

Ten noorden van de stad Groningen moeten de komende jaren veel wegen vernieuwd worden. De N355 bij Noordhorn en Zuidhorn, de N361 Menisingeweer-Winsum-Groningen en de wegen van en naar Aduard-Dorkwerd en de Reitdiepwijk in Groningen. Tegelijkertijd moet de vaarweg van Lemmer naar Delfzijl geschikt worden gemaakt voor grotere containerschepen die elkaar overal, dus ook onder bruggen, moeten kunnen passeren. Hiervoor moeten verschillende bruggen vervangen worden.

Volgens de SP Statenfractie had het college de ontsluiting van dit hele gebied integraal, als één geheel, moeten onderzoeken. Dan zou er goed gekeken kunnen worden naar alle verschillende belangen, goede ontsluitingen, geen verkeersopstoppingen én het behoud van het waardevolle natuur- en cultuurlandschap. Bovendien zou er dan, volgens de SP, door schaalvoordeel financiële winst behaald kunnen worden in de uitvoeringskosten.

Het college van GS heeft er echter voor gekozen om de drie wegen apart te laten onderzoeken. Enkele maanden geleden is er door Provinciale Staten, met steun van de SP, voor gekozen om de N355 in Noordhorn te laten aansluiten. Hierdoor blijft waardevolle natuur ten oosten van Noordhorn behouden en wordt de weg veiliger. Dit alles tegen de wens van het college in.

Nu moet er binnenkort een besluit worden genomen over de wegen van en naar Aduard-Dorkwerd en de Reitdiepwijk in Groningen. Bewoners van het Aduard, Dorkwerd en de Reitdiepwijk hebben gezamenlijk een alternatief plan bedacht om de wegen te verbeteren.

Vandaag heeft de SP Statenfractie voor de tweede keer een fietstocht gemaakt met één van de leden van de burgerinitiatiefgroep “Het beter bruggenplan Aduard-Dorkwerd”. Zij heeft ons in het gebied laten zien wat de gevolgen zijn van hun alternatief én wat de gevolgen zijn van het voorkeursalternatief van Gedeputeerde Staten.

Tot begin november kan er ingesproken worden op het plan. De SP Statenfractie zal deze reacties gebruiken om haar mening te vormen en tot een standpunt te komen. In het Beter bruggenplan Adurad-Dorkwerd” ziet de SP al wel een aantal positieve verschillen ten opzichte van de voorkeur van het college.

Voor het "Beter bruggenplan Adurad-Dorkwerd” zie: www.aduard.dorkwerd.nl