SP promoot gratis OV regeling studiefonds

4 november 2008

SP promoot gratis OV regeling studiefonds

Op initiatief van de SP-Statenfractie komt de provincie Groningen met een reiskostenvergoeding voor 16 en 17 jarige MBO-studenten. De regeling is alleen geldig voor studenten wiens ouders op of net boven het minimumloon verdienen. De studenten moeten meer dan 10 km van hun opleiding vandaan wonen. De SP blijft pleiten voor een regeling voor alle studenten. De partij heeft echter wel ingestemd met de inkomensafhankelijke regeling, als eerste stap, mits deze bekend wordt gemaakt aan alle ouders.

Sandra BeckermanDe regeling wordt uitgevoerd door het Provinciaal studiefonds. De provincie gaat er vanuit dat slechts 165 tot 170 studenten in aanmerking komen voor een vergoeding. De SP denkt dat veel meer studenten recht hebben op een vergoeding en roept studenten en ouders op om zich te melden bij het wat onbekende studiefonds. De komende maanden gaat de SP zowel ouders en 16 en 17 jarige MBO-studenten opzoeken om ze te wijzen op de regeling.

SP Statenlid Sandra Beckerman: “Veel ouders en studenten hebben in het verleden hun steun betuigd voor dit plan van de SP. Het zou zonde zijn als ze nu niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom willen wij het provinciaal studiefonds bekender maken” De SP gaat folders uitdelen en neerleggen op plaatsen waar ouders en studenten komen. ROOD jong in de SP trekt langs MBO-scholen in de Provincie. Via de SP hulpdiensten worden zoveel mogelijk ouders bereikt. Ook kunnen mensen daar terecht voor hulp met het invullen van een aanvraagformulier.