SP statenfractie stemt tegen Provinciaal Omgevingsplan

23 juni 2009

SP statenfractie stemt tegen Provinciaal Omgevingsplan

"Dit college beweegt geen centimeter!"

De SP statenfractie heeft tegen het Provinciaal Omgevingsplan (POP)gestemd.

Veenstra''Wij zeggen vanavond, Nee!", zei fractievoorzitter Lian Veenstra namens de SP fractie tegen het college. "Een college dat geen centimeter ruimte biedt aan forse werkgelegenheidskansen in Oost-Groningen kan niet op onze steun rekenen. We kunnen eenvoudig veel banen creƫren, en dat in een gebied dat extra zwaar getroffen wordt door recessie en krimp. Voor de SP is de opstelling van de PvdA gedeputeerden onbegrijpelijk!"

De SP fractie diende tijdens de vergadering een motie in om medewerking te verlenen aan de Wereldbazaar in Nieuweschans en een amendement om het Factory Outlet Center bij Zuidbroek mogelijk te maken. Veenstra: "Samen goed voor ca. 500 banen, ongelofelijk!"

Het college liet niet alleen deze kans liggen, maar hield ook vast aan oude plannen rondom windmolens en glastuinbouw. Daarbij opgeteld de teleurstellende communicatie rondom het POP en de sterke regierol die de provincie wil houden ten koste van gemeentelijke zeggenschap was voldoende om tegen het POP te stemmen. Naast de SP stemden ook de VVD, D66 en de PvhN tegen het POP, daarmee is het draagvlak in de staten smal te noemen.