Geen kolencentrales, geen CO2-opslag!

9 december 2010

Geen kolencentrales, geen CO2-opslag!

Een forse SP-delegatie nam op 8 december deel aan de fakkeloptocht bij de Eemshaven tegen de bouw van twee grote kolencentrales. In totaal trotseerden ruim 250 mensen de kou om de Greenpeace-actievoerders te steunen die al enkele dagen in een tentje tussen twee hijskranen verbleven.

Lian Veenstra, lijsttrekker bij de komende Statenverkiezingen, liep ook mee. 'Kolencentrales zijn bijzonder vervuilend. Het is absurd dat die nieuw gebouwd gaan worden. In onze verkiezingscampagne zeggen we geen nieuwe kolencentrales en geen opslag van CO2-gas in de bodem. We moeten op een eigentijdse manier het energievraagstuk te lijf gaan. Niet met kolen.' Dat de bouw van de centrales al in volle gang is, is volgens Veenstra geen reden om er mee door te gaan. 'Kijk naar de kerncentrale bij Kalkar. Daar zijn miljarden in gestopt en nu is het naar ieders tevredenheid een pretpark. Het is nooit te laat om met een heel slecht plan te stoppen.