SP presenteert onderzoek naar OV-bereikbaarheid Groningse scholen en zorgvoorzieningen

10 februari 2011

Wil je verpleeghuis Wilhelmina Rustoord in Opende met het openbaar vervoer bezoeken, dan heb je goede wandelschoenen nodig:
de dichtstbijzijnde bushalte bevindt zich op meer dan drie kilometer afstand. Het rustoord is één van de dieptepunten in het onderzoek dat de SP-Statenfractie gehouden heeft naar de OV-bereikbaarheid van scholen, huisartsenposten en verpleeg- verzorgingshuizen.

Volgens de SP zouden scholen en gezondsheids- instellingen een halte op maximaal 200 meter moeten hebben. Bij zestig procent van de 324 Groningse scholen is de afstand echter groter, met uitschieters naar drie en vijf kilometer. Ook bijna de helft van alle huisartsen en huisartsenposten bevindt zich op meer dan 200 meter van een bushalte, evenals 58 procent van de verpleeg- en verzorgingshuizen.

De SP concludeert in haar rapport Groeten uit bereikbaar Groningen dat de politieke discussies over het openbaar vervoer de afgelopen jaren alleen over bezuinigingen zijn gegaan. Statenlid Sandra Beckerman: 'Iedere partij vindt goed openbaar vervoer belangrijk, maar de vraag wat 'goed' is, wordt nooit gesteld. Wij doen dat wel en wij pleiten voor een systeem dat in Vlaanderen al draait, en waarbij vastgelegd is hoever OV-haltes maximaal verwijderd mogen liggen van belangrijke instellingen als scholen en verpleeghuizen. Voor Groningen is goed openbaar vervoer echt van levensbelang: we hebben het nodig om de leegloop van delen van de provincie tegen te gaan en om het dichtslibben van de stad te voorkomen.'

Naast invoering van maximale afstanden tot de haltes wil de SP het openbaar vervoer ook verbeteren door te investeren in de sociale veiligheid op stations en bij haltes, door de ritprijs te bevriezen en een proef te doen met gratis OV voor ouderen buiten de spits, en door de inspraak van de reizigers te vergroten. Ook vindt de partij dat het openbaar vervoer als belangrijke publieke dienst weer terug moet in gemeenschapshanden.

Om haar wensen kracht bij te zetten heeft de SP op 10 februari symbolisch een bushalte met bankje geplaatst bij het Wilhelmina Rustoord.