Reactie SP fractie uitspraak Raad van State

2 september 2011

Reactie SP fractie uitspraak Raad van State

Vandaag heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State besloten dat Greenpeace en anderen niet-ontvankelijk zijn in hun verzoek om een bouwstop op te leggen aan de kolencentrale in de Eemshaven. Gedeputeerde Staten (GS) heeft in die procedure aangegeven dat zij te weinig tijd hebben gekregen om te beslissen op het verzoek om te handhaven. Zij hebben nog niet geweigerd,dus Greenpeace kan niet naar de rechter. De SP statenfractie is wel voor een bouwstop en laakt de rol van GS.

MastenbroekGS heeft namelijk al op 26 augustus aan Provinciale Staten (PS) en in de media laten weten dat zij niet gaan handhaven. Alles was, aldus Groenlinks gedeputeerde Wiebe van der Ploeg, "reparabel". 'Het provinciebestuur had dan ook geen enkele reden om zo lang te wachten', zegt SP Statenlid Jan Hein Mastenbroek. 'Dat lijkt alleen gedaan te zijn om Greenpeace geen mogelijkheid te geven om naar de rechter te gaan, en dat is kwalijk', stelt Mastenbroek

De SP fractie in PS vindt dat ongehoord. In vandaag gestelde vragen is er op aangedrongen dat GS hierover nog vandaag duidelijkheid geeft. Eris nogmaals aan gedrongen op een spoeddebat over deze kwestie. Daar heeft de SP al eerder deze week om gevraagd, maar deze situatie maakt dat nog meer nodig.

'GS had veel eerder moeten besluiten, zodat Greenpeace naar de rechter kon. GS moet in ieder geval nog vandaag besluiten: dan kan Greenpeace alsnog maandag naar de rechter', aldus Mastenbroek.