Jubelstemming bouw Kolencentrale misplaats

1 december 2011

Jubelstemming bouw Kolencentrale misplaats

De SP Statenfractie vindt het ongehoord dat provinciebestuur en andere voorstanders van de kolencentrale in de Eemshaven zo enthousiast reageren op de laatste uitspraak van de Raad van State, en daarmee suggeren dat het een gelopen zaak is. In de uitspraak van de raad is de tijdelijke gedoogvergunning die de provincie Groningen verleende voor de bouw van de kolencentrale van RWE/Essent in de Eemshaven geaccepteerd. Dit geld voor de komende negen maanden.

Bezuijen“Wij betreuren deze uitspraak, maar dit is niet het definitieve groene licht zoals de voorstanders ons doen willen geloven’, zegt Statenlid Corné Bezuijen ''Straks moet er nog een natuurvergunning worden afgegeven, en dat is zeker geen gelopen zaak’, stelt Bezuijen. Voordat een nieuwe natuurvergunning kan worden verleend, moet worden aangetoond dat de centrale een groot maatschappelijk belang dient en dat er voor de centrale geen alternatieven zijn. “Volgens ons is het maatschappelijk belang ver te zoeken en zijn die alternatieven er wel degelijk. Wij hebben er vertrouwen in dat de centrale niet in werking komt en dat de Provincie en RWE een onnodig groot risico lopen met de verdere bouw’’.