Snel inzet extra bussen

15 september 2012

Snel inzet extra bussen

Volgens berichten in het Dagblad van het Noorden van vandaag en klachten die bij de SP zijn binnengekomen is het busvervoer in stad en ommeland momenteel een drama. Oorzaak zijn het grote aantal reizigers en het te laat of niet inzetten van extra bussen. De SP vindt het een blamage dat er weer problemen zijn ontstaan en wil dat er vanaf maandag meteen extra bussen worden ingezet.

SandraHet OV bureau geeft in het Dagblad van het Noorden aan dat ze zich hebben vergist in de drukte en het even tijd kostte om te reageren. De SP vindt dit een vreemde zaak. SP statenlid Sandra Beckerman: “De eerste weken van september is het altijd extra druk in het OV. De provincie en het OV bureau weten dit al jaren. Het is kwalijk dat er geen actieplan was om hierop in te springen en er toen het mis ging te laat maatregelen zijn genomen.”

De SP wil dat er meteen extra bussen worden ingezet en pleit ook voor een stevig actieplan om komende jaren dit soort grote problemen te voorkomen. Voor het regionale spoor was er dit jaar al een dergelijk plan. Beckerman: “Het is een slechte zaak als reizigers te laat op het werk of studie komen doordat ze niet met de bus mee kunnen. Het is ook een slechte zaak als deze problemen zich jaren achter elkaar voordoen en verantwoordelijke bestuurders er niets aan doen. Daarom moeten we volgend jaar niet pas reageren als er problemen ontstaan maar vooraf al een plan klaar hebben liggen voor deze drukken weken”