'Bevolking aan zet over gemeentegrootte'

26 februari 2013

'Bevolking aan zet over gemeentegrootte'

Donderdag presenteert de visitatiecommissie ‘Bestuurlijke Toekomst Groningen’ haar bevindingen over de schaalgrote van de Groninger gemeenten. De SP bedankt de commissie voor haar werk en vindt dat nu de bevolking aan zet is. De partij pleit voor een referendum in alle gemeenten over de toekomstige omvang van die gemeenten.

‘Deze discussie is nu al te lang eentje van bestuurders’, stelt Pim Siegers namens de gezamenlijke SP- afdelingen. ‘Wethouders, gedeputeerden en raadsleden lijken massaal de nieuwe gemeentegrenzen te willen tekenen, maar daarvoor ontbreekt ieder mandaat van de inwoners. Niet bestuurders maar de bevolking dient volgens ons de baas te zijn in bij dit soort rigoureuze beslissingen. Bestuurders siert het nu om bescheiden te zijn en zeggenschap, inspraak en besluitvorming bij haar inwoners te faciliteren’, aldus Siegers.

De SP stelt voor om bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 een tweede stembus neer te zetten zodat de inwoners kunnen stemmen voor of tegen een opschaling van hun gemeente.

Aanstaande donderdag zal de visitatiecommissie haar advies presenteren in het congrescentrum Hanze Plaza in Groningen. De SP is daarbij aanwezig en zal bij de ingang een ludiek cadeautje aan de bestuurders aanbieden om aandacht te vragen voor meer zeggenschap van Groningers bij de toekomstig inrichting van Groninger gemeenten. De SP is vanaf 16.45 aanwezig. De partij roept medestanders op ook te komen.