Nog steeds geen OV voor MBO'ers

27 juni 2013

Nog steeds geen OV voor MBO'ers

De SP heeft het initiatief genomen voor een provinciale OV kaart voor alle Groningse 16 en 17 jarige MBO-ers. Nu krijgen minderjarige MBO-ers geen een ov-jaarkaart, terwijl minderjarige studenten aan de HBO of universiteit dat wel krijgen. Sinds 2007 pleit de SP voor deze kaart omdat MBO-ers vaak ver moeten reizen en soms tot duizenden euro’s aan reiskosten maken.

Eerder haalde de SP wel een reiskostenvergoeding binnen voor Groningse MBO-ers met ouders die rondkomen van een minimum inkomen. De partij is hier erg bij mee maar vind ook dat de regeling voor alle MBO-ers moet gelden. Juist in crisistijd is het belangrijk dat zoveel mogelijk leerlingen een goede opleiding doen en een startkwalificatie halen. De hoge reiskosten werpen een drempel op om een opleiding te doen. Ook ouders die (net) boven het minimuminkomen verdienen, meer studerende kinderen hebben of leerlingen van wie de ouders niet willen mee betalen hebben erg veel belang bij het uitbreiden van deze regeling.

De SP deed het vernieuwde voorstel omdat de provincie in het afgelopen jaar geld overhield. Omdat collegepartijen PvdA, VVD, D’66 en ChristenUnie het voorstel niet steunden gaat het wederom niet door. De SP zal in het najaar weer een poging wagen bij de begrotingsbehandeling.