‘Blokkeren Outlet Centre gemiste kans voor Oost- Groningen’

3 juli 2013

‘Blokkeren Outlet Centre gemiste kans voor Oost- Groningen’

Provinciale Staten heeft opnieuw gesproken over de komst van een Factory Outlet Centre (FOC) in Oost-Groningen. Al jaren is er een plan voor een FOC bij Zuidbroek. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat dat plan honderden nieuwe banen oplevert. Desondanks blijft de PvdA in de Staten de komst van dit FOC tegenhouden. SP Statenlid Jan Hein Mastenbroek blikt terug op het debat.

Mastenbroek"De SP is niet per se voor de komst van een FOC. Er zijn immers risico's. Zo is het niet gezegd dat het FOC een succes wordt. De kans bestaat dat er over een aantal jaren een lege en verpauperde bebouwing overblijft. Ook heeft de komst van een FOC invloed op de bestaande winkels in de omgeving. Feit is echter dat de Provincie moet kijken naar Ruimtelijke Ordening argumenten. Daar komt bij dat het FOC, zeker als het wel een succes wordt, per saldo leidt tot fors meer banen.

De SP Statenfractie is van mening dat Oost-Groningen het zich niet kan permitteren om een kans als deze niet te pakken. Het FOC moet ruimte krijgen. De argumenten daartegen van Gedeputeerde Staten zijn drogredenen. Gedeputeerde Staten wil het FOC toestaan in een stedelijke kern. Daar is een FOC echter niet haalbaar: daar wil niemand een FOC bouwen. Daar een FOC toestaan, is dus hetzelfde als nergens een FOC toestaan. Een mislukt FOC in een stedelijke kern is bovendien desastreus voor die kern.

De SP heeft daarom een motie ingediend die het mogelijk maakt dat er een FOC komt op een locatie die de initiatiefnemer wél wil: aan de A7. Of dat Zuidbroek is, of een andere locatie, kan in het midden blijven: daar gaat de Provincie niet over. Een duidelijk Njet van Gedeputeerde Moorlag hield de coalitiepartijen echter in het hok: zelfs VVD en D66, die eerder voor een FOC in Zuidbroek waren, hielden zich goed vast aan het pluche. En zo konden wij snel met zomerreces."