'Gasbesluit volstrekt onvoldoende'

29 januari 2014

'Gasbesluit volstrekt onvoldoende'

De SP is niet te spreken over de kabinetsplannen over de gaswinning in Groningen. De partij hekelt vooral het niet terugschroeven van de gaswinning, de ontbrekende garantie op veiligheid en de onvoldoende compensatie in de voorstellen.

‘Groningen krijgt klap op klap. Het wegtrekken van voorzieningen en werk, de waardedaling van huizen en vooral de angst voor de veiligheid brengen veel ellende’, stelt SP’er Jan Hein Mastenbroek.

Voor de SP zijn er drie keiharde voorwaarden bij het winnen van gas uit de Groningse bodem. Veiligheid staat voorop. Daarnaast moet er op hele korte termijn een goede, ruimhartige en onafhankelijke schadeafwikkeling komen. Tot slot eist de SP een daadwerkelijke en langdurige impuls voor onze regio. Daarbij moet een halt worden toegeroepen aan wegtrekken van werk en voorzieningen. Mastenbroek: ‘Op deze drie punten hebben we het gasbesluit beoordeeld en daarop scoort het kabinet driemaal een onvoldoende. Wij willen dan ook dat de adviezen van de Staatstoezicht op de Mijnen wordt opgevolgd. Dat betekent dat de totale winning omlaag moet. Voor de veiligheid van Groningers. ’

De SP trok de afgelopen maand door heel Nederland om solidariteit op te halen onder de titel ‘Laat Groningen niet zakken’. Overal kreeg de partij veel steun voor de zorgen en noodkreten vanuit Groningen. Volgende week zal de partij die steun op een bijzondere wijze presenteren aan Groningen.