Zwakke opstelling college over gasbesluit onaanvaardbaar. SP zegt vertrouwen op.

24 april 2014

De SP dient vandaag tijdens een extra vergadering van de Provinciale Staten van Groningen een motie van wantrouwen in tegen het college van Gedeputeerde Staten. Het college weigert, ondanks een meerderheid hiervoor in de Staten, om bij minister Kamp aan te dringen op een drastische vermindering van de gaswinning in de provincie om de veiligheid voor de bewoners te garanderen.

De SP beschouwt dit als een grove schending van het vertrouwen in het college van zowel de Staten als de bevolking van Groningen.

“Met deze houding doet dit college Groningen en de Groningers ernstig tekort.” aldus SP-statenlid Jan Hein Mastenbroek. “Een grote meerderheid van de partijen heeft het college een directe opdracht gegeven om minister Kamp duidelijk te maken dat de veiligheid van onze inwoners belangrijker is dan de opbrengst van de staatskas. De gaswinning in Groningen moet drastisch omlaag om het risico op aardbevingen te verminderen. Wij vinden het onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat het college weigert dit in te zien.”

Uit onderzoek van onder andere het Staatstoezicht op de Mijnen en de Technische Begeleidingscommissie Ondergrond blijkt dat het risico op zware aardbevingen en daarmee de veiligheid van de inwoners van Groningen een direct resultaat is van de hoeveelheid gas die gewonnen wordt. Volgens de SP is het college het aan de inwoners van de provincie verplicht om in de eerste plaats op te komen voor hun veiligheid.

Mastenbroek: “Met deze motie van wantrouwen stellen wij de partijen in de Provinciale Staten voor een keuze: Kiezen we nu voor veiligheid met een duidelijke oproep of blijven we aanmodderen met een zoutloos advies?”