Stadjers trekken bloedzuiger NAM los van Groningen

27 februari 2015

Stadjers trekken bloedzuiger NAM los van Groningen

Foto: SP

Vrijdagochtend stond ROOD, jong in de SP Tussen Beide Markten om stadjers symbolisch de bloedzuiger NAM van de provincie Groningen los te laten trekken. Hiermee komt het Groningse aardgasgeld los van de NAM en terug bij de Groningers.

De NAM alias Shell en ExxonMobil maakten in 2013 een miljardenwinst met het Groningse gas. ROOD-woordvoerder Floor Mertens:

“Er wordt door de NAM enorm veel geld verdiend met de aardgaswinning. Van de totale winst komt iets meer dan een half procent terug in Groningen. We geven de rijkdommen die uit onze grond komen weg aan het grootkapitaal. De miljardenwinsten van de NAM moet in Groningen geïnvesteerd worden!”

Gebouwen met scheuren, instortingsgevaar en een onveilig gevoel. Dat zijn de gevolgen van de gaswinning in Groningen. Recent is uit onderzoek gebleken dat het ministerie van economische zaken geen rekeningen heeft gehouden de veiligheid van Groningers. Mertens:

“Het is duidelijk, in Den Haag draait het om centen en niet om mensen. De aardgaswinning moet direct
worden verminderd. Van de winst voor iedere gewonnen kuub aardgas moet een deel gestoken worden in een speciaal fonds om zo de leefbaarheid en de werkgelegenheid van Groningen structureel te verbeteren.”

ROOD laat Groningen niet zakken. Reken op 18 maart af met de NAM, dit provinciebestuur en het kabinet. Kom op voor Groningen!