Trots op dit akkoord!

23 april 2015

Trots op dit akkoord!

Het gepresenteerde akkoord van het nieuwe provinciebestuur is er een om trots op te zijn. Tot die conclusie komt de SP-statenfractie. Het onderhandelingsresultaat zorgt voor een forse investering in leefbaarheid, een einde aan bestuurlijke arrogantie en een stevige vuist naar Den Haag om de gaswinning drastisch te verminderen. Kandidaat-gedeputeerde namens de SP is Eelco Eikenaar.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman: “We zijn trots op dit akkoord. Samen met de andere partijen gaan we de komende vier jaar keihard aan de slag om op te komen voor Groningen. Zo gaan gaan we meer dan 20 miljoen investeren in de leefbaarheid, het openbaar vervoer wordt verbeterd en gemeenten krijgen de ruimte om zelf met plannen voor herindelingen te komen. Dit laat zien dat de SP echt het verschil kan maken.”

SP'er Eelco Eikenaar gaat in het nieuwe bestuur aan de slag met gaswinning, leefbaarheid, wonen, welzijn, zorg, arbeidsmarkt en onderwijs. Eikenaar is geboren en opgegroeid in Groningen en was van 2006-2013 raadslid in de stad, waarvan vier jaar fractievoorzitter. De afgelopen jaren was hij fractiemedewerker voor de Tweede Kamerfractie van de SP.

Eikenaar: “Ik heb er ontzettend veel zin in om als gedeputeerde het vertrouwen van zoveel SP-stemmers waar te gaan maken. Een verkiezingsoverwinning is geweldig. Die overwinning omzetten in goede ideeën en alternatieven is mooi, maar ik realiseer me heel goed dat het nu pas gaat beginnen. Ik ben niet van plan me op te sluiten in het provinciehuis maar op zoek te gaan naar ideeën en alternatieven in Groningen. Daarbij wil ik een bondgenoot zijn en zal ik waar nodig een vuist maken tegen Haagse vernielzucht. We laten Groningen niet zakken!'

De afgelopen weken onderhandelden SP, CDA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks over de vorming van een nieuw college. De partijen leveren elk een gedeputeerde.

Aankomende zaterdag wordt het akkoord door de regioconferentie van de SP besproken. Leden van de partij stemmen daar over de uiteindelijke deelname aan het college.