Young & United Groningen opgericht

8 mei 2015

Young & United Groningen opgericht

Foto: ROOD Groningen

Donderdagavond hebben strijdbare jongeren, met ondersteuning van ROOD, jong in de SP, Young & United Groningen opgericht. De jonge activisten gaan strijden voor een volwaardig minimumloon voor jongeren boven de 18 jaar.

De jongeren hebben zich bekend gemaakt door bij de Korenbeurs fakkels af te steken als startschot van de campagne in Groningen.

Young & United-woordvoerder Siewert Olthof:

“Nu is het nog zo dat je als jongere tot je 23e geen volledig loon krijgt. Wij vinden dat belachelijk. Het wordt tijd dat jongeren boven de 18 meer dan een hongerloontje krijgen voor hun werk. Young & United komt daarvoor op, onder andere met een petitie en met acties. Vanaf vandaag gaan we ook in Groningen de strijd aan tegen het halfloon.”

Nederland is een van de weinige landen in Europa die nog een apart minimumloon heeft voor jongeren boven de 18. Een jongere van 18 krijgt nu nog 45% van het volwassen minimumloon, slechts €3,93 per uur. Te weinig volgens de jonge actievoerders, die via de website www.youngandunited.nl al tienduizenden handtekeningen hebben verzameld in heel Nederland.

“Jongeren krijgen nu ongeveer de helft van het volwassen loon, maar betalen nergens halve prijzen. Jongeren doen heel werk, maar krijgen half loon. Als je nu op je 18e klaar bent met je opleiding en aan het werk wil, ben je tot je 23e veroordeeld tot het jeugdminimumloon. Dit gaan wij veranderen en we roepen iedereen op om mee te doen!”