SP-succes: Megastal Vlagtwedde krijgt geen vergunning

21 augustus 2015

SP-succes: Megastal Vlagtwedde krijgt geen vergunning

De SP-statenfractie is zeer verheugd met het nieuws dat de megastal in Vlagtwedde voor tweeduizend koeien waarschijnlijk geen vergunning kan krijgen. De SP heeft al jaren gestreden tegen megastallen en met name ook tegen deze koeienfabriek van tien hectare.

Uit een advies van mr. Gina Kamsma, in opdracht van Provinciale Staten, blijkt nu klip en klaar dat de Provincie deze vergunning niet kán verlenen.

SP-statenlid Jan Hein Mastenbroek:

“Wij hebben steeds gezegd dat deze stal in strijd zou zijn met het Provinciale beleid, in strijd zou zijn met fatsoenlijke normen voor veehouderij en in strijd zou zijn met wat je in dit gebied zou moeten willen. Een enorme stal van tien hectare met duizenden koeien is in ieder opzicht ongewenst. We zijn dan ook ontzettend blij dat uit het advies blijkt dat het college geen vergunning hoeft te verlenen. Dat is een prachtige overwinning voor iedereen die tegen de komst van deze megastal heeft gestreden.”

De partij wil in Groningen ruimte geven voor agrarische ontwikkelingen, maar is fel tegenstander van excessen als de stal van Buijs. Het college van Gedeputeerde Staten, waar de SP sinds de verkiezingen van maart onderdeel van uitmaakt, deelt deze mening. Mastenbroek verwacht dan ook dat gedeputeerde Gräper niet anders kan dan de gevraagde ontheffing weigeren.

Door toezeggingen door vorige gedeputeerden is er nog een kans dat dhr. Buijs een schadeclaim bij de provincie indient nu de vergunning niet door kan gaan, maar er is volgens Kamsma en de SP geen reden om een schadevergoeding, waar Buijs wel om heeft gevraagd, toe te wijzen. Mastenbroek:

“Het zou erg zuur zijn als de manier waarop dit proces is verlopen nu nog leidt tot enorme claims op de Provincie. Als later zou blijken dat er wel dergelijke claims komen, moeten wij dat bekijken, maar voor nu zie ik geen aanleiding om Buijs te betalen.”