Provincie zet traditie voort: vluchtelingen welkom

23 september 2015

Provincie zet traditie voort: vluchtelingen welkom

Foto: SP Groningen

De SP is blij dat de provincie Groningen een lange traditie voortzet en vluchtelingen welkom heet. De partij roept het provinciebestuur op om gemeenten, het COA en andere organisaties te blijven helpen om goede opvang en een warm welkom te bieden, bijvoorbeeld met het laten blijven bestaan van een vaste busverbinding naar het AZC in Ter Apel.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

“Toen in 1685 protestantse hugenoten uit Frankrijk vluchten werden ze niet alleen welkom geheten in Groningen, maar bestelde de provincie zelfs een schilderij dat nu prominent in de statenzaal hangt om te laten zien hoe welkom de vluchtelingen waren en hoe belangrijk ze het vond dat iedereen in vrijheid in Groningen kon leven. Deze traditie wordt nu voortgezet.”

Vorige week maandag was er een indrukwekkende manifestatie op de Grote Markt waarbij bijna 2000 Groningers lieten zien dat zij mensen die vluchten voor oorlog en geweld een veilige plek willen bieden. SP-gedeputeerde Eikenaar heeft toegezegd zich te blijven in zetten om vluchtelingen welkom te heten in de provincie Groningen.