SP: Afhandeling schade moet via publiek fonds

28 oktober 2016

SP: Afhandeling schade moet via publiek fonds

De SP-fractie vindt dat de regie over de afhandeling van aardbevingsschade niet meer bij de NAM dient te liggen, maar via een publiek fonds moet worden geregeld. Afgelopen vrijdag werd duidelijk dat de NAM slechts tien procent van de schadevergoeding besteedt aan daadwerkelijke bouwwerkzaamheden en de rest aan bijkomende zaken als inspecties, rapporten en experts. De SP heeft hierover vragen gesteld aan het provinciebestuur.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

“Inwoners moeten nu nog veel te vaak een loopgravenoorlog voeren met het door de NAM aangestuurde Centrum Veilig Wonen. Dat levert allerlei extra procedures en vertragingen op en nu blijkt dat het ook nog eens onnodig veel geld kost. De SP vindt dat de schadeafhandeling zo snel mogelijk vanuit een publiek fonds geregeld moet worden en de NAM uit dat systeem moet worden gehaald.”

De SP pleit al langer voor het volledig in publieke handen nemen van de schadeafhandeling en het versnellen van de afhandeling. Hierover organiseerde Provinciale Staten in augustus, op initiatief van de SP, een hoorzitting. Ook daar uitte veel aardbevingsslachtoffers en organisaties hun ongenoegen over de rol van de NAM.

Beckerman:

“De NAM doet te vaak, te moeilijk. Ze moeten wat de SP betreft zo snel mogelijk uit het hele systeem worden gedonderd.”