Mastenbroek: kom op voor inwoners met psychische klachten door schade

11 mei 2017

Mastenbroek: kom op voor inwoners met psychische klachten door schade

Foto: Jan Hein Mastenbroek

De SP-fractie heeft afgelopen woensdag gepleit voor een betere aanpak van psychische klachten en problemen bij de afhandeling van mijnbouwschade. De partij wil weten of in het opzetten van het nieuwe schadeprotocol er voldoende aandacht is voor immateriƫle schade en heeft het Provinciebestuur opgeroepen zich hiervoor hard te maken.

"De NAM lijkt geen aandacht te hebben voor psychisch leed, terwijl dat er wel degelijk is. Zelfs nu de rechter heeft bepaald dat ze verantwoordelijk zijn voor immateriƫle schade gaat de NAM daartegen in beroep. De Provincie moet opkomen voor mensen in Groningen met schade, ook als die psychisch is."

aldus Mastenbroek.

SP-gedeputeerde Eelco Eikenaar heeft toegezegd te onderzoeken hoe de Provincie mensen met psychische klachten kan helpen.

Eikenaar:

"De psychische klachten van mensen is een onderbelichte kant van het verhaal. Ik ga daar in de besprekingen voor het nieuwe schadeprotol aandacht voor vragen."

Naast de aandacht voor psychische klachten benadrukte de SP het belang van een onafhankelijke schadeafhandeling. Mastenbroek:

"De NAM moet er uit en niet langs een u-bocht alsnog aan de knoppen zitten."