h

Nieuwe Friesenbrücke na druk tóch geschikt voor sneltrein Groningen-Bremen

29 augustus 2017

Nieuwe Friesenbrücke na druk tóch geschikt voor sneltrein Groningen-Bremen

Foto: Gerard Loos

Maandag werd bekend dat de Duitse regering in Berlijn definitief niet voor een reparatie, maar voor een nieuwbouw van de Friesenbrücke gaat. Hiermee zal de trein tussen Groningen, Leer en Bremen op zijn vroegst in 2024 weer gaan rijden, minstens drie jaar later dan bij een simpele reparatie. Wel wordt de brug nu, in tegenstelling tot de eerdere plannen, geschikt voor een sneltreindienstregeling van twee treinen per uur.

“Het is jammer dat Berlijn uiteindelijk toch is gegaan voor het belang van de Meyer Werft”, aldus SP-Statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. “Maar door de maatschappelijke druk gebeurt de nieuwbouw nu wel op een manier die veel minder slecht is voor de regio”. De SP heeft in de afgelopen tijd samen met zusterpartij Die Linke actie gevoerd tegen de nieuwbouw, omdat het eerdere plan langzamer, duurder en qua dienstregeling slechter was dan een reparatie. De enige die er duidelijk baat bij zou hebben, was de Meyer-Werft, die haar schepen goedkoper langs een bredere brug krijgt. Serbanescu-Kele ziet wel verbetering: “De extra kosten betaalt Berlijn nu zelf, de brug wordt geschikt gemaakt voor de sneltrein. Actievoeren helpt!”                        
De SP blijft wel kritisch letten op de voortgang van de plannen.

U bent hier